Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Concept en productie moeten meer met elkaar worden geïntegreerd’

In aflevering 6 van New Creativity gaan Nathalie Lam (Philips) en Jelle Kolleman (Made.for.Digital) met elkaar in gesprek over productie.

Kolleman: ‘Zonder concept of idee is er niks. Er moet natuurlijk wel iets bedacht worden. Maar we merken wel dat er een soort sanity check moet worden gedaan met productie, het liefst voordat het aan de klant wordt getoond. Zo kun je afstemmen hoeveel er kan worden gemaakt en bekijken wat er budgettair mogelijk is.’ 

Lam: ‘Productie en concept zouden ook meer geïntegreerd moeten worden met elkaar. We moeten het eigenlijk niet zo zwart-wit zien.’

Stelling: zonder A/B-testing is een campagne waardeloos

Kolleman: ‘Ik vind A/B-testing eerlijk gezegd wat simpel en eigenlijk een beetje ouderwets. De term zegt het al: je hebt A en je hebt B, maar je zou A, B, C, D, enzovoort moeten hebben. Natuurlijk is het altijd goed om twee executies tegen elkaar af te zetten om te zien welke het beste is.'

Lam: ‘A/B-testing werkt natuurlijk heel zwart-wit. Ik geloof heilig in constant realtime meten om te zien wat er aanslaat bij de doelgroep. Je kunt het concept aanpassen om het zo te optimaliseren. Maar dan speelt ook mee hoe je als bureau en klant samenwerkt om constant te monitoren en te optimaliseren. Maar dat zou dan al een doelstelling an sich moeten worden.’

Stelling: productie moet in de strategiefase aan tafel

Lam: ‘Ik vind het heel erg belangrijk om bij de start van een campagne om met zoveel mogelijk disciplines om de tafel te gaan. Je werkt dan veel efficiënter, je kunt beter rekening houden met wat wel en niet werkt voor het initiële concept. Je kunt dan holistischer een campagne opzetten. Ik snap dan ook niet waarom een klant eerst met een accountmanager aan tafel moet zitten en dat de andere disciplines pas later volgen.’

Kolleman: ‘Wij vinden het ook heel fijn als we eerder in het proces betrokken worden, zodat wij onze expertise eerder kunnen laten gelden. Dat helpt. Wij proberen verder ook altijd een paar stappen vooruit te denken in het productieproces.’

Discussieer onder dit bericht mee over hoe het vak verandert en hoe opdrachtgevers en bureaus geholpen kunnen worden om optimaal samen te werken. Bekijk alle afleveringen in het dossier New Creativity.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in