Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten in de war van groene productclaims

Duidelijke communicatie rondom een claim wordt steeds belangrijker voor merk en reputatie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De claims werden onderverdeeld in 3 categorieën: officiële, legitieme en problematische claims. Daarbij keken de onderzoekers in hoeverre deze claims voldeden aan de ‘groene’ regelgeving van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Wat blijkt: officiële claims scoren het beste in alle productcategorieën. Verkozen in 54 procent van de gevallen waarin vergeleken met een problematische claim. Die laatste categorie werd in 24 procent van de gevallen gekozen.

Legitieme claims winnen het ook van problematische claims, maar met een veel kleinere marge (39 procent versus 35 procent). En in 2 productcategorieën, Doe het Zelf en Persoonlijke Verzorging, winnen de problematische claims het zelfs van de legitieme.

10 procent meer betalen
Aan respondenten werd ook gevraagd of ze 10 procent meer zouden betalen voor een product met een certificaat van een derde partij, bijvoorbeeld een milieukeurmerk. 58 procent bleek hier inderdaad meer geld voor over te hebben.

Respondenten moesten ook specifieke claims selecteren waar ze dan 10 procent meer voor zouden willen betalen. Hier koos 70 procent tenminste voor 1 officiële claim, en 59 procent voor tenminste 1 problematische. slechts 44 procent koos tenminste 1 legitieme claim.

Conclusie
Volgens de onderzoekers hechten consumenten waarde aan certificering door derden. Producten en merken die deze keurmerken voeren, morgen rekenen op een hogere gepercipieerde waarde.

De presentatie van zo’n keurmerk blijft echter een issue. Een logo zonder enige uitleg wordt minder goed begrepen, bijvoorbeeld. Consumenten reageren ook negatief op claims met een te technische of generieke tekst.

De onderzoekers concluderen dat – nu shoppers meer gewend raken aan groene productclaims -  duidelijke communicatie rondom een claim steeds belangrijker wordt voor een merk en de reputatie van het bedrijf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in