
Dagbladen vormen daarnaast een belangrijke informatiebron voor gesprekken over de financiële crisis, blijkt uit een onderzoek door Intomart GfK in opdracht van Cebuco en De Nederlandse Dagbladpers (NDP).
Voor de meeste krantenlezers is de kredietcrisis gaan leven toen voor de zomer de eerste banken in de VS in de problemen kwamen. Het mediagedrag van Nederlanders tijdens het nieuws over Icesave bevestigt het beeld dat nieuwsconsumenten tegelijkertijd verschillende informatiebronnen hanteren. Tv is daarbinnen het snelste medium. Dagbladen blijken vooral van belang voor het nader informeren en het duiden van het nieuws.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeDe kredietcrisis is van invloed op de consumptie van dagbladen. Eén op de zes Nederlanders is meer kranten naast het eigen dagblad gaan lezen. Voor bijna de helft van de dagbladlezers geldt dat zij hun krant langer en grondiger zijn gaan lezen. Onder opinieleiders op financieel gebied, die in het onderzoek apart zijn gevolgd, neemt de dagbladconsumptie in versterkte mate toe. Een kwart van deze groep is meer verschillende dagbladen gaan lezen en 60 procent heeft de krant intensiever gelezen.
Nederlanders kennen veel waarde toe aan de informatie uit dagbladen. 45 procent van de Nederlanders en 56 procent van de krantenlezers geeft aan dat het raadzaam is de krant goed te bestuderen alvorens financiële beslissingen te nemen. Ook de meerderheid van de opinieleiders op financieel gebied deelt deze mening. Naast de redactionele inhoud voorzien ook advertenties in dagbladen in een informatiebehoefte; de helft van de Nederlanders is de advertenties van financiële instellingen beter gaan lezen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee