Overslaan en naar de inhoud gaan

Dagbladen houden ‘oneerlijke concurrentie’ zelf in stand

De NOS maakt vandaag bekend dat het ‘de nieuwsminuut’ gaat delen met lokale en regionale omroepen. De Nederlandse Omroep Stichting is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het nieuws in 60 seconden is een overzicht van het belangrijkste nieuws. Het is zes dagen per week te zien via Journaal 24 en nos.nl. De update is vanaf nu ook beschikbaar voor alle lokale en regionale omroepen. Afgelopen periode draaide de NOS proef met lokale omroepen uit Eindhoven, Schiedam en Woerden. Omroepen die al radio-bulletins afnemen, kunnen de televisienieuwsminuut gratis afnemen.

De NOS ontwikkelt zich in snel tempo tot de grootste en belangrijkste nieuwsleverancier van ons land. Onlangs ging de vernieuwde website online (twintig procent meer bezoekers) en sinds half januari stelt de NOS videocontent beschikbaar aan dagbladen.

Marktverstorend
“Marktverstorend”, zei directeur Bram Bloemberg van de videodienst Zoom.in op . Volgens Bloemberg komt de NOS met video’s waarin Ster-reclame kan zitten, in het vaarwater van commerciële leveranciers. Bloemberg: “De markt van videofragmenten wordt uitermate goed ingevuld. Daar hebben we de NOS niet voor nodig.”

Hoofdredacteur van NOS Nieuws, Marcel Gelauff benadrukt vandaag dat het juist de taak van de publieke nieuwsorganisatie is om zo veel mogelijk mensen te bereiken. “Daarom investeren we graag in nieuwe systemen en samenwerkingsvormen waarmee we onze bestaande content efficiënt verder kunnen verspreiden.”

Videocontent
Volgens de NOS hebben bijna alle dagbladen zich inmiddels gemeld voor aanvullende informatie over het doorzetten van videocontent. Op dit moment plaatsen NRC Handelsblad, Nu.nl en Wegener al NOS-video’s. De Telegraaf heeft volgens de NOS laten weten geen interesse te hebben, omdat het inmiddels zelf video’s produceert.

Het is begrijpelijk dat De Telegraaf geen NOS-content plaatst. De krant van Wakker Nederland beschuldigt de NOS van ongeoorloofde concurrentie. Telegraaf-directeur Frank Volmer wijst erop dat de NOS wordt gefinancierd met belastinggeld. Het is voor hem onverteerbaar dat de NOS ook nog eens geld verdient met (Ster)reclame.

Overigens heeft HDC Media volgens Lara Ankersmit (hoofd Nieuwe Media van de NOS en ex-Telegraaf) wel interesse getoond in NOS-videocontent. HDC Media is een volle dochter van de Telegraaf Media Groep en geeft onder andere Noordhollands Dagblad en Gooi en Eemlander uit.

Principes
Websites van dagbladen (commercieel) strijden niet alleen onderling om de positie van grootste nieuwssite, maar ook met de met publiek geld gefinancierde NOS. Ondertussen plaatsen die dagbladen wel content van de NOS of willen ze die gaan plaatsen. Dat is begrijpelijk, aangezien de concurrentie tussen dagbladen moordend is, de consument videocontent verlangt en NOS-content gratis is. Toch zouden dagbladen beter moeten weten. Het lijkt erop dat alleen De Telegraaf principieel is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in