Overslaan en naar de inhoud gaan

De grote A-merken doen het juist goed, zegt Byron Sharp

Hun marktaandeel wordt niet kleiner en jongeren kopen de producten ook.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De categorie softdrinks is als enige kleiner geworden qua omzet (in de VS). In deze categorie zag Pepsi het aandeel kleiner worden. Coca-Cola bleef stabiel en Sprite groeide met 7 procent meer omzet.

Merkentrouw


De onderzoekers onderzochten ook 26 FMCG-categorieën in Groot-Brittannië en de VS, over een periode van 6 tot 13 jaar. Men vond hier geen afname van merkentrouw. Alleen in de categorieën waar het aantal producten de afgelopen jaren flink was gegroeid, zag men een kleine afname van merkentrouw.

De onderzoekers onderzochten ook 26 FMCG-categorieën in Groot-Brittannië en de VS, over een periode van 6 tot 13 jaar. Men vond hier geen afname van merkentrouw. Alleen in de categorieën waar het aantal producten de afgelopen jaren flink was gegroeid, zag men een kleine afname van merkentrouw.

Kleine merken doen het qua merkentrouw en aantallen kopers juist minder goed dan de grote merken, aldus Sharp. Slechts 1 op de 10 kleine merken heeft een hogere merkentrouw dan verwacht, maar geen enkele doet het wat dat betreft beter dan grote merken.

De onderzoekers vinden ook dat de invloed van jonge consumenten op trends overdreven wordt. In ieder geval als het gaat om het kopen van merken.

Zeker, kleinere merken hebben gemiddeld meer jongere consumenten in hun database, maar wat betreft de grote merken zijn er minimale verschillen tussen het koopgedrag van consumenten onder de 25 en oudere doelgroepen.

‘In 40 procent van de analyses die we deden in categorieën en per jaar, hebben de 5 grootste merken qua verkoop zelfs een hoger marktaandeel onder jongere consumenten’, aldus Sharp.

Grote merken hebben wel een paar strategische fouten gemaakt. Bijvoorbeeld prijskortingen die ten koste gingen van advertisingbudget, en teveel mediabudget toewijzen aan digitale media. ‘Maar de toekomst ziet er weer wat zonniger uit voor de grotere merken, met bewezen consumentenloyaliteit en waardevolle mentale en fysieke beschikbaarheid.’

Bron: Admap, 01-2018

Beeld: 123rf

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in