De magie van Schiphol
Schiphol is praktisch een stad op zichzelf. Met ruim een miljoen bezoekers per week, behoort het tot de Europese top en is daarmee een zeer interessante plek voor merken om zich te presenteren. Het premium out-of-home aanbod van Schiphol dat bestaat uit promopoints, analoge en digitale media, biedt daarbij unieke mogelijkheden. Nationale en internationale merken als Bacardi en ING, kiezen voor prominente aanwezigheid op deze exclusieve locatie met het doel de naamsbekendheid te vergroten of een uplift in verkoop te genereren. Amsterdam voert hierin de boventoon, maar ook de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam behoren tot het netwerk van Schiphol. Deze veelzijdigheid biedt adverteerders de kans om te allen tijde de gewenste doelgroep te bereiken.


‘Schiphol is een plek waar magie omheen hangt’, zegt Product & Marketing Manager Aaron Spijkers van Schiphol Media. ‘Ik ervaar het als een pretpark voor volwassenen. Bezoekers zijn meestal verwachtingsvol en in een vrolijke stemming. Dat heeft impact op hoe mensen openstaan voor prikkels. In die context kunnen merken heel goed hun doelgroep bereiken.’
Schiphol Media beheert de mediaruimte op de luchthaven in Amsterdam, en op Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. ‘Er wordt nog wel eens gedacht dat de luchthavens dit zelf managen, maar we benutten het advertentiepotentieel centraal om de adverteerders een zo compleet mogelijk verhaal te kunnen bieden’, benadrukt Spijkers. ‘We beschikken zelf over alle data en we werken nauw samen met andere afdelingen, bijvoorbeeld op het gebied van operatie en retail.’
Schiphol is een van de grootste internationale hubs ter wereld. Spijkers: ‘Maar het is minder bekend dat we ook de nationale markt actief bedienen.’ Ongeveer een derde van de bezoekers op Schiphol komt uit Nederland. Van de reizigers op Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport bestaat tussen de 80 en 90 procent uit Nederlanders.
Vierduizend schermen
Iedere drie uur vernieuwt het publiek op Schiphol zich – van zakenreizigers tot koopkrachtige Chinezen, en natuurlijk Nederlanders in vakantiestemming. Gemiddeld brengen ze er 165 minuten door. In die tijd komen ze in aanraking met de grote variëteit aan advertentie-objecten op de luchthaven: van grote digitale schermen en promo points in de centrale hallen tot digitale netwerken en lightboxen bij de gates. Meer dan vierduizend schermen telt Schiphol in totaal, vertelt Spijkers. ‘Op landelijk niveau is er geen andere plek met zoveel schermen per vierkante meter.’
‘Daarnaast bieden we de mogelijkheid om activaties te doen in de terminal, ook in combinatie met de inzet van schermen. Dat zijn vierkante meters waar bijvoorbeeld Sixt een auto neerzet om reizigers te wijzen op de mogelijkheid om ter plekke de autohuur te regelen. Of waar je een promostand kunt neerzetten, zoals die van Versace in de centrale hal van Lounge 2. Het is een goede plek voor sampling. We werken ook samen met adverteerders die gesponsorde producten plaatsen, zoals artikelen van Rituals in sanitaire ruimtes bij de Privium Lounges.’ Zo bestrijkt Schiphol Media de hele funnel, van awareness tot conversie en advocacy, en van brand experience tot product experience.
Grote hoeveelheid data
Daarbij beschikt Schiphol Media over een grote hoeveelheid data, afkomstig uit ticketinformatie, gratis wifi-netwerken, eyetracking en transactionele gegevens. Reizigers die achter de douane taxfree shoppen moeten hun vliegticket laten scannen – dit omdat de belastingregels verschillen per land. Schiphol heeft zo onder meer inzicht in het totale aantal uitgaven, de uitgaven per bestemming en de hoeveelheid producten per ticket.
‘Verder vragen we elke maand aan vijfduizend mensen waar ze vandaan komen en waar ze naartoe vliegen’, zegt Spijkers. ‘Ook voegen we verdiepingsvragen toe, bijvoorbeeld hoe ze de tijd doorbrengen in de terminal. We kennen de woonplaats en nationaliteit en we kunnen vluchtgegevens koppelen aan transactionele data. Zo weten we bijvoorbeeld dat de koopkracht bij Chinese reizigers aanzienlijk hoger ligt dan bij Nederlanders. Bezoekers uit Azië bewegen zich vooral in Lounge 2. Daar vind je veel winkels van luxemerken, zoals Hermès, Gucci en Rolex. Het Rijksmuseum heeft daar ook een eigen vestiging, en er is veel horeca.’
Gericht adverteren
Voeg daaraan toe dat vluchten uit landen als China in de middag op Schiphol aankomen, en je weet dat je voor deze doelgroep niet ’s ochtends hoeft te adverteren. Spijkers: ‘We zien ook dat de effectiviteit van de campagne omhooggaat als je Chinezen in hun eigen taal aanspreekt.’ Dat kan heel gericht door gebruik te maken van de schermen bij de gates en pieren waar deze reizigers vertrekken en aankomen.
Over de customer journey gesproken: een van de favoriete onderzoeken van Spijkers zelf is die naar het effect van adverteren op wayfinding. ‘We hadden passagiers gevraagd om een eyetracking-bril op te zetten en op zoek te gaan naar een gate of een hotel. We wilden weten op welke manier de advertentieschermen invloed hebben wanneer iemand de weg aan het zoeken is. Wat bleek: mensen zijn dan gefocust op de gele bewegwijzeringsborden. Als ze niet bezig zijn om de weg te vinden, bewegen hun ogen heel anders. Als ze rustig rondlopen en shoppen, zijn ze veel ontvankelijker voor advertising. Met dit soort onderzoeken kunnen we klanten adviseren over de beste momenten en manieren om hun doelgroepen te bereiken.’

Op de foto met F1-auto
Afgelopen zomer zocht Jack Daniels, sponsor van het Formule 1-team van McLaren, een geschikte plek om hun limited edition F1-whisky te introduceren. Het moest een locatie zijn waar een breed publiek komt, gericht op de iets hogere welvaartsklasse, en een plek waar je echt impact kunt maken.
Hoe kun je dat beter doen dan door prominent een F1-auto in de terminal te plaatsen? De auto werd geflankeerd door de speciale whiskyflessen. Voor de winkel was ook nog een promolocatie ingericht. Tijdens de actie kregen mensen bij aankoop van twee flessen een cap cadeau. De raceauto stond er ook in het weekend dat de Grand Prix van Zandvoort plaatsvond, wat de promotie extra relevant maakte.
‘Gekeken naar conversie was de productlaunch voor Jack Daniels zeer geslaagd’, zegt Aaron Spijkers van Schiphol Media. ‘Ook vanuit merkbeleving werkte de promotie positief. Het leverde zowel Jack Daniels als McLaren veel goodwill op. Mensen wilden graag met de Formule 1-auto op de foto en plaatsten dit op Instagram.’
Het was een hele onderneming om de raceauto in de terminal te krijgen, vertelt Spijkers. ‘Normaal gesproken kom je op de luchthaven niet zomaar achter de douane. Maar omdat wij onderdeel van de luchthaven zijn, kunnen we dit soort acties mogelijk maken.’
Minutenlang de aandacht vasthouden
Reizigers op Schiphol hebben vaak tijd over. Ze zitten ook geregeld langere tijd op dezelfde plek. Zeker bij de pieren, waar mensen bij de gate wachten, is het mogelijk om minuten achter elkaar de aandacht vast te houden.
Tenue de Soleil maakte hiervan recent goed gebruik in een campagne over zonbescherming, vertelt Aaron Spijkers. ‘Die campagne was gericht op massabereik. Het umfeld was logisch, met mensen die op reis gaan. Het mooie is dat vluchtinformatie is gekoppeld aan de gates. Daardoor kunnen advertenties eenvoudig worden ingepland op bijvoorbeeld zonvluchten. En je hebt te maken met een doelgroep die alle aandacht heeft omdat ze zitten te wachten totdat hun vlucht vertrekt.’
Wachtende reizigers konden bij de gate met hun telefoon een qr-code scannen. Die code leidde naar een online omgeving waarin dermatoloog Daniel Kadouch, oprichter van Tenue de Soleil, ze op speelse wijze meenam in feiten en fabels rondom zonbescherming. Dit bood Tenue de Soleil de mogelijkheid om meer naamsbekendheid te creëren als duurzaam zonbeschermingsmerk en zich als thought leader te positioneren.
Schiphol is praktisch een stad op zichzelf. Met ruim een miljoen bezoekers per week, behoort het tot de Europese top en is daarmee een zeer interessante plek voor merken om zich te presenteren. Het premium out-of-home aanbod van Schiphol dat bestaat uit promopoints, analoge en digitale media, biedt daarbij unieke mogelijkheden. Nationale en internationale merken als Bacardi en ING, kiezen voor prominente aanwezigheid op deze exclusieve locatie met het doel de naamsbekendheid te vergroten of een uplift in verkoop te genereren. Amsterdam voert hierin de boventoon, maar ook de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam behoren tot het netwerk van Schiphol. Deze veelzijdigheid biedt adverteerders de kans om te allen tijde de gewenste doelgroep te bereiken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid