Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook beperkt imagoschade tijdens crisis

Een organisatie in crisis doet er goed aan via Facebook informatie te delen. Het beperkt daarmee aantoonbaar imagoschade. Bovendien blijkt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit van Seoyeon Hong van de School of Journalism van de Universiteit van Missouri. De onderzoeker creëerde twee fictieve universiteiten en lieten mensen nieuwsberichten lezen over crises die de universiteiten overkwamen. Vervolgens werd gemeten wat hun attitude tegenover de universiteiten was en hoe ernstig ze de crises inschatten.

Positiever
De deelnemers kregen vervolgens Facebook-berichten van de universiteiten te lezen met aanvullende informatie over de crises. Het bleek dat ze na het lezen daarvan beduidend positiever waren over het optreden van de universiteiten en de crises ook als minder ernstig beoordeelden.

Persoonlijk
Volgens de Hong laat de research zien dat Facebook een waardevol instrument is tijdens crises, juist vanwege het persoonlijke van het medium. Het verhoogt betrokkenheid en kan mensen overtuigen.

Narratief werkt beter
Hong ontdekte ook dat de Facebook-posts die in een narratieve stijl waren geschreven meer effect sorteerden dan berichten met een zakelijk en feitelijk karakter.

Menselijker
Hong: ‘Dat duidt erop dat het effect van een verhalende stijl in organisatie-statements gedurende een crisis als menselijker wordt gezien, wat de tevredenheid, betrokkenheid en het vertrouwen bij het publiek verhoogd.’

Oprecht
Volgens de onderzoeker is het erg belangrijk dat een organisatie laat zien dat het tijdens een crisis oprecht probeert om tijdige en accurate informatie te verstrekken. Het leidt niet alleen tot een positievere houding ten opzichte van de organisatie, maar ook tot de perceptie dat een organisatie minder verantwoordelijkheid heeft voor de crisis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in