Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook en Instagram geadviseerd om vrouwentepels niet langer te verbieden

De adviesraad van de socialmediabedrijven raadt een koerswijziging aan. Die kan interessant uitpakken voor adverteerders.
free the nipple shutterstock
Een voorstander van Free The Nipple
© Foto: Shutterstock
free the nipple shutterstock
Een voorstander van Free The Nipple
© Foto: Shutterstock

Facebook en Instagram heffen mogelijk het jarenlange verbod op afbeeldingen en video's met blote vrouwentepels op. Meta - het moederbedrijf van de socialmediadiensten - bekijkt momenteel een adviesrapport dat is uitgebracht door een onafhankelijke adviesraad. Tot dusver vindt Meta blote vrouwentepels ongepast voor kinderen en niet brand safe. Blote mannentepels zijn wel toegestaan. De adviesraad zegt dat Meta het strenge verbod beter kan vervangen door duidelijkere en ruimere regels rondom tepels van vrouwen, transgenders en non-binaire personen. Meta neemt binnen zestig dagen een beslissing.

Duidelijke regels

De adviesraad van Meta komt tot het oordeel na een klacht van een Amerikaans stel, bestaande uit een transgender en non-binair persoon. Zij plaatsten foto's op Facebook waarop hun tepels bedekt zijn en vroegen aandacht voor transgender-gezondheidszorg en het inzamelen van geld voor operaties. Gebruikers rapporteerden het bericht, waarna de kunstmatige intelligentie van Facebook het bericht verwijderde. Facebook-medewerkers maakten die actie vervolgens ongedaan. Het stel klaagde over de keuzes van het socialmediaplatform. 

Volgens de adviesraad maakt Meta's moderatiebeleid - door software én medewerkers - onvoldoende duidelijk hoe de tepelregels gelden voor personen die zich tijdelijk of permanent niet als man of vrouw identificeren. Daarom moet Meta de regels veranderen. 

Goed nieuws voor adverteerders

Als Meta het verbod op vrouwentepels opheft, is dat goed nieuws voor adverteerders die zich beperkt voelen door de huidige regels. Dat zijn onder meer reclamemakers die werken met thema's als borstvoeding en borstkanker. Maar ook adverteerders voor bijvoorbeeld seksspeeltjes en spannende lingerie, schrijft The Drum

Ook de #Freethenipple-beweging is enthousiast over mogelijke soepelere tepelregels van Meta. Bekende muzikanten, kunstenaars en andere influencers spreken zich al tien jaar uit tegen Meta's strikte regels. Voor de socialmediareus brengt het versoepelen van de regels wel een nieuwe technische uitdaging met zich mee. Namelijk onderscheid maken tussen reguliere naaktere berichten van gebruikers en merken en ongewenste naakt-spam van dubieuze websites en sekswerkers die hun diensten aanbieden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in