
Elf Nederlandse nieuwsorganisaties hebben een licentie-akkoord gesloten over het gebruik van informatie in de resultatenlijst van Google. De overeenkomst gaat om het gebruik van 'snippets', de paar regels tekst van een artikel die Google weergeeft. Hoeveel Google de nieuwsbedrijven hiervoor betaalt is niet bekendgemaakt. Voor de consument verandert verder niets.
De Organisatie voor Persuitgeversrecht (OPR) sloot de overeenkomst namens de mediabedrijven. Google kan de content nu niet zomaar meer gebruiken, daarvoor is een licentieovereenkomst nodig. De onderhandelingen duurde een jaar, meldt OPR aan het ANP.
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comNederlandse mediabedrijven
De deal was nodig vanwege Europese wetgeving die in 2021 in is gegaan. Google sloot de overeenkomst met DPG Media, RTL Nederland, Mediahuis, NPO, BDUmedia, Erdee Media Groep, FD Mediagroep, De Groene Amsterdammer, Nedag Uitgevers, Roularta en regionale omroepen.
Google kwam al eerder tot overeenkomsten met vierduizend nieuwsorganisaties in twintig EU-landen. In een persbericht staat dat Google met de nu gesloten overeenkomst gehoor geeft aan de nieuwe EU-regels voor auteursrechten.
De regel geldt niet voor het trainen van AI. Daar moeten de mediabedrijven apart over onderhandelen.
Google Nieuws Showcase
Google ging eind maart ook al een overeenkomst aan met DPG Media en Mediahuis om dagelijks van bijna al hun nieuwstitels een selectie premium artikelen gratis aan te bieden. De artikelen komen in de nieuwskiosk Google Nieuws Showcase van Google. De techgigant betaalt de nieuwsorganisaties ook hiervoor.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee