
Greenpeace diende afgelopen mei een klacht in bij de RCC, omdat de door de sector opgerichte stichting DUPAN met haar brochure volgens de milieu-organisatie consumenten aanzet deze ernstig bedreigde diersoort te eten. “Het is goed dat de brochure consumenten bewust maakt dat het slecht gaat met de paling, maar een oproep om door paling te eten het dier te redden is absurd,” aldus Femke Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace.
In de brochure 'de Palingwijzer' staan tien redenen om te kiezen voor paling. Twee claims zijn volgens de RCC onjuist en misleidend. DUPAN sprak in haar communicatie over 'duurzame paling' die te herkennen zou zijn aan een speciaal in het leven geroepen logo van het Duurzaam Paling Fonds. Ook beweerde DUPAN dat voor het redden van deze ernstige bedreigde diersoort het stoppen met visserij en handel geen optie is. De RCC concludeert dat beide teksten, die de consument kunnen overtuigen paling te kopen, misleidend en oneerlijk zijn. Ook DUPAN heeft dit nu volgens Greenpeace erkend. De term 'duurzame paling' is uit de palingwijzer verwijderd en ook de tweede claim zal in de toekomst niet meer worden gebruikt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid