Overslaan en naar de inhoud gaan

Greenpeace krijgt gelijk van RCC bij klacht over ‘duurzame paling’

De brochure die afgelopen jaar door de palingsector verenigd in DUPAN werd verspreid, bevat twee onjuiste en misleidende claims. Zo heeft…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Greenpeace diende afgelopen mei een klacht in bij de RCC, omdat de door de sector opgerichte stichting met haar brochure volgens de milieu-organisatie consumenten aanzet deze ernstig bedreigde diersoort te eten. “Het is goed dat de brochure consumenten bewust maakt dat het slecht gaat met de paling, maar een oproep om door paling te eten het dier te redden is absurd,” aldus Femke Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace.

related partner content for mobile comes here

In de brochure 'de Palingwijzer' staan tien redenen om te kiezen voor paling. Twee claims zijn volgens de RCC onjuist en misleidend. DUPAN sprak in haar communicatie over 'duurzame paling' die te herkennen zou zijn aan een speciaal in het leven geroepen logo van het Duurzaam Paling Fonds. Ook beweerde DUPAN dat voor het redden van deze ernstige bedreigde diersoort het stoppen met visserij en handel geen optie is. De RCC concludeert dat beide teksten, die de consument kunnen overtuigen paling te kopen, misleidend en oneerlijk zijn. Ook DUPAN heeft dit nu volgens Greenpeace erkend. De term 'duurzame paling' is uit de palingwijzer verwijderd en ook de tweede claim zal in de toekomst niet meer worden gebruikt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in