Overslaan en naar de inhoud gaan

Het belang van FM voor een radiozender

Argument VCR rond noodverlenging dat zenders zwaar zijn getroffen door de coronacrisis in een ander perspectief.
FM
© 123RF
FM
© 123RF

Op basis van de nieuwe luistercijfers van maart/april 2021 zijn wij wat dieper gedoken in de zogenaamde ontvangstwijzen.

related partner content for mobile comes here

In het luisteronderzoek wordt de volgende onderverdeling gehanteerd, met daarachter het percentage bij de totale populatie (10+), alle zenders, alle dagen van de week en het tijdvak 06.00-24.00 uur. We hebben deze meetperiode vergeleken met dezelfde periode 2019 (voor Covid) en 2020 (6 weken 1e lockdown).

 

                                      Mrt/Apr 2019                    Mrt/Apr 2020               Mrt/Apr 2020

FM/kabel                        64%                                 58%                                 56%

Internet                          21%                                 25%                                  28%

DAB+                             9%                                   11%                                  11%

Anders/onbekend         7%                                    6%                                   5%

Meest afhankelijk van FM

Omdat we meer thuiswerken en minder onderweg zijn is het aandeel FM/kabel afgenomen, de groei zit in luisteren via Internet. De grote doorbraak van DAB+ laat (nog steeds) op zich wachten.

Mede met het oog op de discussie over het verlengen van de FM-concessie met drie jaar is het interessant om te kijken welke zenders hier het grootste belang bij de FM-frequentie hebben.

Wij hebben het zenderaandeel binnen de FM vergeleken met het totale zenderaandeel en dat uitgedrukt in een indexcijfer.

 

De zenders die in verhouding het meest afhankelijk zijn van hun FM-frequentie (in indexcijfer) zijn:

NPO 3FM          114

Radio Veronica 109

NPO Radio 1    105

Sky Radio         104

Qmusic             102

 

Als we dezelfde analyse laten zien op DAB+, is het plaatje qua indexcijfers als volgt:

Kink                          213

NPO Radio 5           176

BNR Nieuwsradio    143

NPO Radio 1           141

NPO Radio 2          112

Geen doorbraak DAB+

Omdat de grote groei van DAB+ uitblijft, is voor veel zenders de FM frequentie van groot belang. Immers, als we straks weer iets meer back to normal gaan, ofwel meer in de auto voor werk en kantoor gaan, zal het aandeel FM weer wat stijgen. Zenders zonder FM (Kink, NPO Radio 5) of beperkte FM-frequentie (BNR Nieuwsradio) moeten het naast digitaal ook van DAB+ hebben, maar dat aandeel zal de komende jaren niet heel hard stijgen.

Pleidooi VCR in ander perspectief

En dat zet het pleidooi van de Vereniging Landelijke Commerciële Radio (VCR) voor een verlenging van de FM-concessie in een wat ander perspectief. Het argument voor de noodverlenging is dat men zwaar getroffen is door de coronacrisis. Ja, dat klopte in HJ1 2020 met een daling van 31 procent van de bestedingen. Maar over geheel 2020 was het verschil -17 procent en in Q1 2021 zagen we al weer een stijging van 2,3 procent ten opzichte van Q1 2020 (ondanks lockdown en avondklok).

Dus zolang de ontvangstwijze FM ruim boven de 50 procent blijft, is het gewoon lekker dat je nog 3 jaar lang daar gebruik van kan maken.

Evert Bronkhorst is strategy director dentsu/Vizeum

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in