Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Het Dutch Creativity Festival moet elke deelnemer 10% creatiever maken’

De Persgroep omarmt de lancering van het Dutch Creativity Festival van ADCN en The Student Hotel.
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Dutch Creativity Festival 2019
ADCN en The Student Hotel organiseren samen het Dutch Creativity Festival 2019
Dutch Creativity Festival 2019
ADCN en The Student Hotel organiseren samen het Dutch Creativity Festival 2019

De Persgroep omarmt de lancering van het Dutch Creativity Festival van ADCN en The Student Hotel als het eerste Nederlandse festival dat op 20 en 21 september 2019 alle creatieve disciplines verbindt. 6 Vragen aan Dinesh Sonak van ADCN en Jason Steere van The Student Hotel over hun gezamenlijke missie met het festival.

 

1. Waarom komt ADCN met het Dutch Creativity Festival, wat is het idee erachter?

Dinesh Sonak (ADCN): ‘We wilden al heel lang naast de Lampen een event opzetten waar de gehele creatieve community samenkomt voor inhoudelijke verdieping. Een evenement waar toegepaste creativiteit centraal staat en dat zo ongeveer alle disciplines met elkaar verbindt: reclame, design, media, entertainment, mode, muziek, film, fotografie, architectuur, technologie, sport en kunst.  ‘In Nederland is de creatieve industrie opgebouwd uit silo’s; elke discipline heeft zijn eigen clubs, platforms en festivals. Dat is jammer, want echte innovatie komt vaak juist tot stand door de samenwerking tussen verschillende disciplines.  ‘Het doel van dit festival is om alle nieuwsgierige creatieve professionals, talenten en bedrijven samen te brengen om te leren van de beste Nederlandse creativiteit en zo het creatieve potentieel van de Nederlandse samenleving te ontketenen. Zo kan de reclamemaker geïnspireerd raken door de manier waarop een architect een probleem oplost, en de filmmaker kan wat opsteken van de manier waarop een graphic designer een verhaal visualiseert.’   

2. Waarom organiseren ADCN en The Student Hotel het samen?

Jason Steere (The Student Hotel, TSH): ‘Toen Dinesh mij vertelde dat ADCN een festival wilde organiseren voor de hele Nederlandse creatieve industrie en dat het daarbij niet alleen zou gaan over het eindresultaat, de creatie op zich, maar juist ook over het creatieve proces dat daaraan vooraf gaat, was ik meteen super enthousiast. Het past bij onze missie om studenten en eigenlijk iedereen te stimuleren om altijd nieuwsgierig te zijn en je leven lang te blijven leren. ADCN en TSH zijn beide platforms voor creatief talent en we geloven allebei in het faciliteren van toekomstige generaties. Onze netwerken vullen elkaar aan: ADCN verenigt de creatieve community in advertising en design, wij hebben een co-living en co-working community van internationale studenten, start-ups en ondernemers. Dat wij nu samen het Dutch Creativity Festival organiseren, voelt als een match made in heaven.’ Dinesh: ‘Het is zeker een match made in heaven.We hebben dezelfde passie voor creativiteit en educatie. Daarnaast beschikt The Student Hotel over de logistieke en organisatorische resources die nodig zijn om een groot festival neer te zetten. TSH is bovendien een fantastische plek voor een festival. Je hebt er grotere podia zoals Het Parool Theater, een grote lobby voor onze expositie en hotelkamers waar je intieme sessies kunt houden. TSH heeft ook nog eens een geweldig team met de beste producers, event managers en designers in huis.’

3. Wat is het format van het festival?

Dinesh: ‘In alle creatieve disciplines gaan we ontdekken hoe de beste en slimste creatieve denkers en makers te werk gaan en hoe ze zich ontwikkelen tot masters of creativity. En wat dit betekent voor jou, je team of bedrijf. Er zijn talks, workshops, labs, masterclasses en trainingen. En de Dutch Creativity Expo. Vanuit de wereld van reclame en ontwerp zoomen we uit naar de brede creatieve industrie en maatschappij. Waarom is Nederland al jarenlang wereldkampioen robotvoetbal? Hoe leidt Ajax zijn creatieve talenten op?’ Jason: ‘Wat mij aanspreekt in het format, en daarom past het ook heel goed bij ons, is dat het niet gericht is op eenzijdig zenden, met sprekers die een verhaal afsteken voor een publiek dat alleen maar kan luisteren. Het Dutch Creativity Festival stimuleert de dialoog, de conversatie en hopelijk ook het debat. Wij laten het hotel op 20 en 21 september helemaal overnemen door het Dutch Creativity Festival. Door open te staan voor het publiek en onderdeel te zijn van de community, zorgen we dat we middenin de samenleving staan.’

4. Waarin onderscheidt het Dutch Creativity Festival zich van alle andere festivals in Nederland?

Dinesh: ‘Het is het enige Nederlandse festival dat alle creatieve disciplines samenbrengt. Leuk is ook dat verschillende andere Nederlandse festivals en platformen participeren als program partners en sessies hosten. Het richt zich op professionele creativiteit en onze formats zijn speels en interactief.’

5. Wat zijn hoogtepunten in de programmering?

Dinesh: ‘Ik kijk uit naar de komst van Inge Philips-Bryan, Partner Cyber Risk Services en Public Policy Leader bij Deloitte. Zij was eerder topvrouw bij de AIVD en zal vertellen over de creatieve onderzoeksmethoden en technologieën die worden gebruikt om misdaden op te lossen. Ik ben ook benieuwd hoe de verhalenmakers van Donald Duck week in, week uit nieuwe avonturen bedenken die tot de verbeelding spreken van jong en oud. En ik kijk uit naar de professionele trainingssessies van TU Delft, Boom Chicago, Codam en Philips Design.’

6. Wanneer is het festival geslaagd?

Jason: ‘Voor mij is het geslaagd wanneer zowel de sprekers als de bezoekers zich na afloop geïnspireerd voelen en het idee hebben dat ze iets geleerd en ontdekt hebben. Ik hoop dat we als feedback krijgen dat dit festival ze een andere, heel positieve ervaring heeft gegeven dan ze eerder hebben meegemaakt. Dat er echt sprake is geweest van kruisbestuiving en van wederzijdse inspiratie.’ Dinesh: ‘Onze missie is wat mij betreft geslaagd als we elke bezoeker echt gestimuleerd hebben in zijn of haar creatieve ontwikkeling als professional. Iedereen die het festival verlaat, moet het daaropvolgende jaar 10% creatiever worden.’  

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Slim

Uit die laatste zin spreekt een ontzagwekkende domheid...

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in