Overslaan en naar de inhoud gaan

Hogere netto-omzet Ster in 2014, maar 2015 wordt uitdagend jaar

De netto-omzet kwam uit op 232 miljoen euro in 2014 en is daarmee hoger dan in EK- en WK-jaren 2012 en 2010.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het nettoresultaat - ofwel de bijdrage aan de mediabegroting van OCW - kwam uit op 218 miljoen euro. 

De hogere omzet heeft de Ster mede te danken aan de succesvol verlopen evenementen de Olympische Winterspelen en WK voetbal. Dat blijkt uit het . De omzet kwam in 2012 uit op 223 miljoen en in 2010 op 227 miljoen euro. Ster introduceerde vorig jaar tijdens het WK het allereerste ‘Super Dutch’ reclameblok.

Algemeen directeur Arian Buurman: ‘Overall was het kijkaandeel van de publieke omroep in 2014 lager dan in het sportjaar 2014. Desondanks is het Ster gelukt om het rendement te verbeteren. Simpel gezegd: we hebben meer omzet gehaald uit minder kijkers.’




‘2015 uitdagend jaar’
 
Buurman zegt dat 2015 een uitdagend jaar wordt, zonder grote sportevenementen en ook de bezuinigingen bij de publieke omroep die verder hun beslag krijgen. Daarnaast verliest de Ster ook vanaf de tweede helft van het jaar de reclame-inkomsten uit de Champions League. Die uitzendrechten zijn dan in handen van Sanoma/SBS. Tegelijkertijd is er de opdracht van staatssecretaris Dekker om ‘eigen inkomsten’ van de publieke omroep te verhogen. 

‘Bij de Ster moeten wij daarom grenzen verleggen om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen en reclameminuten optimaal te verzilveren. Innovatie is daarbij van cruciaal belang.’

Een uitgebreid interview met Arian Buurman is te lezen in Adformatie die 12 juni uitkomt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in