Overslaan en naar de inhoud gaan

Jaarverslag van Wakker Dier wint Transparant Prijs 2014

Informeert donateurs het beste.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wakker Dier wint met zijn jaarverslag de Transparant Prijs 2014, de prijs voor het jaarverslag waarmee een goed doel donateurs het beste informeert over haar inspanningen van het afgelopen jaar. Wakker Dier scoort vooral hoog op impactverantwoording.

Slim jaarverslag

De prijs , 75.000 euro, werd vanmiddag in de Haagse Nieuwe Kerk uitgereikt door Juryvoorzitter Herman Wijffels. Volgens hem start het jaarverslag vanuit de droom van Wakker Dier en kent een slimme structuur. Wijffels: ‘Wakker Dier is duidelijk over welke positie ze inneemt en waar ze wel en niet tijd aan besteedt. Daarnaast maakt ze duidelijk welke successen op het gebied van dierenwelzijn zijn toe te schrijven aan activiteiten van Wakker Dier.’

Betere rapportages

De Transparant Prijs is een initiatief van PwC, ondersteund door De Nationale Postcode Loterij die het prijzengeld voor de winnaars ter beschikking stelt.

Goede doelen rapporteren dit jaar duidelijk beter over hun doen en laten, bijvoorbeeld over directiebeloning en risico’s, zo blijkt uit een analyse van PwC.

Mama Alice kreeg de prijs van 25.000 euro in de categorie kleine fondsenwervende instellingen. De themaprijs: ‘jaarverslag op een A-4 of in 3 minuten’ ging naar het Prins Bernard Cultuurfonds.

Lessen

De Transparant Prijs is voor de elfde keer uitgereikt. Er zijn 145 (online) jaarverslagen geanalyseerd op criteria als: impactverantwoording, compliance, communicatie, compactheid en passie. De deelnemers representeren 2,8 miljard euro – circa driekwart van de totale sectorinkomsten. Een analyse van de jaarverslagen leert dat:

  • inzicht in directiebeloning en kansen en risico’s is verbeterd;
  • het functioneren van bestuur en raad van toezicht nog te summier wordt toegelicht;
  • verslagen zich te veel richten op output in plaats van impact en maatschappelijk nut; en
  • goede doelen steeds vaker inzetten op online jaarverslagen, filmpjes en infographics.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in