
De NPO, RTL Nederland en Talpa Network moeten gaan samenwerken om de positie van de Nederlandse mediabranche te versterken. De Tweede Kamer heeft daarover een motie aangenomen van GroenLinks-PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis en Jan Paternotte van D66.
In de motie stellen de twee onder meer dat de internationale techbedrijven 'inmiddels bijna 80 procent' van de digitale advertentiemarkt in Nederland beheersen en dat het verdienmodel van Nederlandse media steeds verder in de knel komt. Ze willen meer investeringen in de lokale mediabranche en een publiek-private samenwerking opzetten.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeVolgens de vorige week gepubliceerde cijfers van Via en Deloitte hebben Meta en Google overigens al 80 procent van de totale digitale advertentiebestedingen in handen.
Snel stappen zetten
De indieners verwijzen naar het WRR-advies van vorig jaar, waarin werd gepleit voor een krachtiger nationaal mediabeleid.
De Tweede Kamer wil dat het kabinet snel stappen zet om een overleg tussen de NPO, RTL Nederland en Talpa Network op te zetten.
AI-samenwerking
De publieke en commerciële zenders werken momenteel onder andere samen in streamingdienst NLZiet, Datakluis/JouwID, het NMO en brancheorganisaties Screenforce en Audify. Mohandis en Paternotte willen dat wettelijke belemmeringen worden weggenomen om nog meer samen te kunnen werken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee