Overslaan en naar de inhoud gaan

Kritische reacties op snelle bureauwissel van KPN

KPN maakte dinsdag bekend opnieuw een pitch uit te schrijven. Het bedrijf is al jarenlang zoekende naar het geschikte concept en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een jaar nadat KPN een pitch uitschreef voor zijn bestaande bureaupartner TBWA\Neboko en N=5, gaat Nederlands grootste account nu op zoek naar een nieuw reclamebureau. Dat is snel. De pitch volgt op een nieuwe marketingkoers van KPN, aldus woordvoerder Maurice Piek.

Piek: ‘Onze merkstrategie is dat we de beste dienstverlener willen zijn. Hoe dat er qua communicatie uit komt te zien, daarover gaan we nu in gesprek met meerdere bureaus.’

Drie jaar nodig
Merkdeskundigen reageren kritisch. Volgens Wiemer Snijders, merkadviseur en partner bij Idephix, komt de nieuwe aanbesteding te snel. ‘Een goede relatie tussen bureau en opdrachtgever heeft twee a drie jaar nodig. Zie Nike en Wieden + Kennedy, die al tig jaar met veel succes samenwerken. KPN zou daar ook bij gebaat zijn.’

Transitie
Snijders heeft geen volledig inzicht in de redenen voor de nieuwe pitch die KPN heeft uitgeschreven. Er komen verschillende zaken samen, onder meer de nieuwe directeur marketing consumentenmarkt Eric-Jan Doorenbosch, die zijn stempel zal willen drukken, en een markt die volkomen verandert.’

Snijders: ‘Het bedrijf moet een transitie doormaken, daar zit het werkelijk probleem natuurlijk. Ik denk dat ze daar eerst heel goed over moeten nadenken.’

Weinig professioneel
Ook volgens strategische-marketingadviseur Paul Moers is KPN zoekende met zijn merk. ‘Het was ooit een gevierde machtige jongen, maar dat zijn ze kwijt. Het heeft da afgelopen jaren onvoldoende duidelijk gemaakt waar het als merk wel voor staat. Zo’n bureauwissel helpt natuurlijk ook niets. Ik vind het allemaal weinig professioneel. Heel knullig.’

Zoek een Harry
De strategische nieuwe doelstellingen, onder meer dat KPN de beste dienstverlener wil zijn, maken evenmin weinig indruk op Moers. Daar heb je eigenlijk geen communicatie voor nodig, stelt hij, dat moet je gewoon doen. ‘Vanochtend heb ik urenlang tevergeefs geprobeerd mijn voicemail weer aan de praat te krijgen. Dan kun je als KPN nog zulke mooie plannen hebben..’

Wat KPN wel zou moeten doen met het merk? Moers: ‘Ik zeg: ga heel snel in de leer bij Albert Heijn. Die presteren het al jarenlang ,met een consistent beeld naar buiten te treden met hun Harry.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in