Overslaan en naar de inhoud gaan

Luistercijfers januari-februari: strijd om koppositie ontbrandt

Evert Bronkhorst kijkt naar het ‘vertrek van Evers-effect’ bij Radio 538 en denkt dat men niet ontevreden is bij Talpa Radio.
radio
radio

NLO maakte vanochtend de luistercijfers van januari-februari 2019 bekend (zie onderaan) en daar zat de radiowereld op te wachten. Allereerst is er natuurlijk het ‘vertrek van Evers-effect’: gaan de luisteraars en masse weg zoals sommigen ons wilden doen geloven of valt het mee?

Daarom een overzicht van de marktaandelen van Radio 538 tussen 06.00-10.00 uur op werkdagen gedurende de afgelopen 10 jaar in de januari/februari meting op een aantal leeftijdsgroepen.
 

related partner content for mobile comes here
538

Niet slecht

Ten opzichte van een jaar geleden is het marktaandeel over de gehele linie gedaald. Bij Totaal Nederland is het de laagste score sinds 2014, bij 20-34 is dit de laagste score van de laatste 10 jaar. De grootste daling zit in de leeftijdsgroep 25-54 jaar. 

Is dit slecht? Nee, even los van de ronkende persberichten van Radio 538 die al gelijk verschenen, denk ik ook oprecht dat men hier niet ontevreden mee is. De duidelijke winnaars in het ochtendtijdvak ten opzichte van vorig jaar zijn Radio 10 en Qmusic. Ook NPO Radio2 levert wat in ten opzichte van vorig jaar. 
 

Qmusic ongeveer even groot

Maar de lagere score in de ochtend vertaalt zich ook door gedurende de rest van de dag. Zo zien we bijvoorbeeld dat bij de doelgroep 20-49 jaar vanaf 12.00 uur op werkdagen Qmusic ongeveer even groot is als Radio 538.

In het middagshow tijdvak is Domien op Qmusic inmiddels Coen en Sander van Radio 538 hard aan het inhalen (binnen 20-34 jaar bijna net zo groot), terwijl Ruud de Wild op NPO Radio 2 blijft heersen.

De start van Veronica Inside met Wilfred Genee op Radio Veronica in de middag heeft nog geen boost gegeven aan de cijfers. 

Kortom, de ‘grote 4’ zullen naar mijn verwachting steeds dichter bij elkaar kruipen en de uitkomst van deze wedstrijd is nog zeker niet beslist.

Evert Bronkhorst is strategy director bij Vizeum.

luister
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in