Overslaan en naar de inhoud gaan

Luisteronderzoek geeft meer inzicht in digitaal luisteren en profielen

20 procent luistert digitaal.
radio
radio

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) geeft voortaan inzicht in de wijze waarop naar radio wordt geluisterd. NLO hanteert hiervoor de indeling FM/Kabel, Internet, DAB+ en anders/onbekend.

related partner content for mobile comes here

De toevoeging van ontvangstwijze aan de luistercijfers is volgens NLO een logisch gevolg van de ambitie om beter inzicht te krijgen in het veranderende luistergedrag. Net als lezen en kijken verandert ook luisteren als gevolg van digitalisering. FM heeft nu nog het grootste aandeel, maar digitaal luisteren is in opkomst. NLO-directeur Frans Kok: 'Door de integratie met het Radiolog - de marktstandaard - zijn we in staat om de ontwikkelingen nauwkeuriger en structureler te volgen.'

Volgens de nieuwste luistercijfers (doelgroep 10+) die vanochtend bekend werden gemaakt, heeft FM/kabel een luisteraandeel van 64 procent, internet 20 procent en DAB+ 8 procent.

Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Adviesbureau: 'Met een beter inzicht in digitaal luisteren ontstaat er meer ruimte om andere vormen van audio advertising in te zetten. Bijvoorbeeld meer specifiek getarget via programmatic. Dat kunnen audiocommercials zijn, maar denk ook aan display advertising op de websites van stations.'

Fusie met NOM Doelgroepmonitor (DGM)

Daarnaast zijn de luistercijfers gefuseerd met de data van de NOM Doelgroep Monitor (DGM). Daarmee kunnen radiozenders meer te weten komen over de profielen van luisteraars. DGM is een omvangrijke survey naar productgebruik, interesses, activiteiten en mediagebruik van de Nederlanders. Dit onderzoek wordt in opdracht van NOM jaarlijks uitgevoerd door GfK.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in