Dat stelt John Koster, de nieuwe hoogleraar Marketing Implementatie en Organisatie aan de Nyenrode Business Universiteit.
John Koster doet deze en nog een serie prikkelende uitspraken in zijn inaugurele rede die hij op donderdag 30 maart 2006 zal uitspreken onder de titel: 'Ask for the order! Over de complexiteit van het vanzelfsprekende'.
Koster signaleert een 'desintegratie van marketing': vele taken die traditioneel tot de marketingafdeling behoorden, worden nu opgepakt door account management, technisch product management, verkoopbinnendienst of directie.
De traditionele, grote full-service marketingafdeling is aan het verdwijnen. Marketingafdelingen kunnen kleiner, vindt Koster, maar moeten dan tegelijkertijd specialistischer en invloedrijker zijn.
Wat minder is geen ramp, als het maar beter wordt. En dat zie je ook gebeuren, vindt Koster: "Implementatie van commercieel beleid en marktgerichtheid blijkt beter te werken als dit zoveel mogelijk in de lijn plaatsvindt. Dat vereist een kleine, hoog gespecialiseerde marketingafdeling, die vooral een regiefunctie vervult om alle commerciële processen op verschillende plaatsen in het bedrijf optimaal te laten verlopen. Marketeers zullen bewust aan hun competenties moeten werken om vaardiger te worden in implementatieaspecten."
De rest volgt dus donderdag...

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu