Overslaan en naar de inhoud gaan

Markt tv-spots stijgt 2,3 procent in derde kwartaal

De bestedingen komen uit op 146 miljoen euro.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het grootste deel van de tv-reclamemarkt waarover Screenforce jaarlijks publiceert, wordt gevormd door de spotbestedingen via het tv-toestel. Deze laat volgens Screenforce in heel 2018 een stijging zien.  

De bestedingen in de online video spotmarkt laten voor het vierde kwartaal op rij een double digit groei zien. Met een bestedingsniveau van 6,4 miljoen is de OLV-spotmarkt gestegen met 18,4 procent. Sinds de start van de online video rapportage zijn de bestedingen in een derde kwartaal nog nooit zo hoog geweest.

Het gaat hierbij om campagnes op de eigen platforms van de Screenforce broadcasters en op hun eigen YouTube-kanalen.

Aantal tv-adverteerders stijgt met 5 procent

In het derde kwartaal van 2018 hebben in totaal 671 adverteerders tv-spotcampagnes ingezet. Dit is 5 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2017. Met elkaar hebben de adverteerders voor 940 merken geadverteerd op tv.

In de basisdoelgroep 20-54-jarigen zijn 291.176 grp’s gerealiseerd. Dit is 7 procent minder dan in 2017. Dit blijkt uit cijfers van Telmar en Stichting KijkOnderzoek.

Uitdagingen

Ton Rozestraten, voorzitter Screenforce: 'De stijging in de tv-spotmarkt voor het derde kwartaal op rij laat zien dat adverteerders de effectiviteit en bereik van televisie weten te waarderen en hiervoor ook budgetten vrijmaken. Dat betekent niet dat wij onze ogen sluiten voor de uitdagingen waar we als tv-broadcasters voor staan. Die gaan we vol aan.'

Vorige week meldde GroupM dat de kijktijd naar lineaire tv in het derde kwartaal harder is gedaald dan een jaar eerder in dezelfde periode: -7 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in