
Vorige week kondigde Sanoma Uitgevers aan de adverteerdermarkt middels zeven zogeheten advertising segments te gaan bewerken. Media-inkopers bij de grotere inkoopcombinaties vinden het geen gunstige ontwikkeling. Het wordt zelfs gezien als ‘risico’ en ‘bedreiging’.
Leo van Nassou, media buyer bij OMG Opera, dat vooral inkoopt voor OMD, zegt graag een benadering op bureauniveau te willen. De inkoper zegt veel verschillende Sanoma-mensen over de vloer te krijgen, terwijl het zijn uitgesproken voorkeur heeft om te werken met een bureaugroep. ‘Dan heb je één aanspreekpunt.’
Ook Hein Asser, contracting director bij Magna Global, zegt liever met één persoon te maken te hebben. Asser: ‘Vanuit buying is dit niet gunstiger voor mij. Wij zijn ook klant.’ Asser merkt op dat Sanoma altijd al gekozen heeft voor de klant, de adverteerder, en niet voor het bureau. Ook Dick Molman ziet volgens hem de toegevoegde waarde van mediabureaus niet.
Volgens Wim van der Peet, director of trading & forecasting bij GroupM, zijn alle grote organisaties zoekende. Hij ziet dat er eens in de zoveel tijd wordt geswitcht van verkoopbenadering. Door die beweging vraagt Van der Peet zich wel eens af hoe Sanoma eenduidigheid in het commercieel beleid denkt te verwezenlijken. Van der Peet denkt dat het goed is dat er verschillende loketten zijn, maar naar bureaus toe moet er volgens hem één loket zijn. Van der Peet: ‘Wij gaan met die zeven entiteiten te maken krijgen.’
Gijs Vollaers, die per 1 september is beonnen als sales director bij Sanoma Uitgevers, zegt dat de indeling van de verkooporganisatie op basis van zeven advertising segments ervoor gaat zorgen dat het aantal contactpersonen bij de mediabureaus afneemt. Vollaers: ‘Er gaan nu vrij veel mensen naar de bureaus, maar dat worden er minder.’ Tot nog toe kon het bijvoorbeeld zo zijn dat een telecomklant te maken had met salesmensen uit verschillende clusters. Vanaf 1 januari heeft diezelfde klant te maken met één contactpersoon, namelijk uit het advertising segment Business Services. Omdat contactpersonen bij de adverteerder altijd gekoppeld zijn aan het bijbehorende bureau, zou dat aan die zijde een drastische vermindering van salesgezichten betekenen.
Meer vandaag in Adformatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee