Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander keek in 2021 minder tv, uitgesteld kijken gestegen

SKO Jaaroverzicht 2021: NPO marktleider in 2021.
tv1
© 123RF
tv1
© 123RF

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020. Dat blijkt uit het SKO Jaaroverzicht 2021. Het rapport verschijnt later deze maand. 

Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar 17,2 procent, wat overeenkomt met 27 minuten per dag. In 2020 was dit nog 24 minuten per dag.

De tv-schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, was in 2021 200 minuten (3 uur en 20 minuten). Dit is 6 minuten minder dan in 2020. De in coronatijd relatief goed bekeken nieuws- en actualiteitenprogramma’s zorgden in het jaar 2020 voor de hoge kijktijd. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de tv-schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (zoals Netflix, Videoland en Disney+).

 

related partner content for mobile comes here
SKO1
Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

De kijkcijfers in dit jaaroverzicht gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag, tenzij anders vermeld. 

Marktaandelen zenders

De publieke omroepen behaalden in 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 36,3 procent. De zenders van RTL Nederland behaalden een marktaandeel van 24,6 procent en de Talpa Network tv-zenders 15,9 procent.

In het avondtijdvak (18:00- 24:00 uur) behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 38,0 procent, de zenders van RTL Nederland 29,2 procent en de Talpa Network tv-zenders 18,2 procent. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag als in de avond was dit 24,8 procent.

NPO1 was met 24,1 procent marktaandeel afgetekend de marktleider.

Het marktaandeel van de zendergroep met SKO Light zenders is in 2021 uitgekomen op 2,9 procent.

In deze cijfers zijn de commerciële doelgroepen niet meegenomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in