Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander wil best betalen voor online content

Nederlanders zijn best bereid om te betalen voor mediagebruik. Mits dit onderdeel uitmaakt van het standaard…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een vijfde van de Nederlanders is geïnteresseerd in een totaal abonnement voor hun mediagebruik. Bij jongeren is dit zelfs een derde. Dit blijkt uit onderzoek dat Multiscope uitvoerde onder duizend leden van haar consumentenpanel. Naast internet, televisie en/of vaste telefonie zou zo'n abonnement ook toegang moeten geven tot legaal muziek, films, games en dagelijks nieuws.

De toevoeging van film is voor de respondenten - niet verrassend - het belangrijkst. 84% van alle geïnteresseerden in het abonnement ziet dit graag in het abonnement opgenomen. 82% zegt muziek een belangrijk onderdeel in een media abonnement te vinden. Dit terwijl slechts een derde aangeeft nu al gebruik te maken van online muziekdiensten als iTunes en Spotify.

Opvallend is verder dat ook nieuws een veelgevraagd onderdeel is in een media abonnement. 80% heeft geld over voor het ontvangen van dagelijks nieuws.
Content als muziek, films en games zijn op meerdere manieren te ontvangen. 62% van de jongeren krijgt de content het liefst in hun bezit door dit te downloaden (zoals met iTunes). Ouderen zijn hier meer verdeeld over. Ongeveer evenveel ouderen kiezen ervoor om de content te downloaden als om deze enkel af te spelen en niet in bezit te krijgen (zoals met Spotify).

Het onderzoek biedt perspectief voor een betaald content model. Uitgevers en andere partijen die hierop de hoop vestigen, moeten zich echter niet vroegtijdig rijk rekenen. Voor een totaal media aanbod hebben de ondervraagden rond de 30 euro per maand over. De huidige prijs van abonnementen op enkel televisie, internet en vaste telefonie ligt in de meeste gevallen al hoger. Het toevoegen van extra diensten aan de huidige abonnementen zou dus niet mogen leiden tot forse prijsstijgingen.

Niettemin toont het onderzoek volgens Multiscope's marketing coördinator Tom Boersma aan 'dat een groot deel van Nederland zit te wachten op een samenwerking tussen verschillende online diensten'. 'Mobiele providers zouden hun krachten kunnen bundelen met de kabelproviders. Als ze samen hun diensten aanbieden profiteren ze van elkaar. Het onderzoek toont aan dat consumenten behoefte hebben aan 1 afnemer voor al hun media gebruik. Ook uitgevers van kranten kunnen profiteren door consumenten via een media abonnement een online editie van de krant aan te bieden. Daarnaast zou het voor de muziekindustrie het probleem van illegaal downloaden kunnen tegengaan.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in