Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse mediasector vraagt informateur om maatregelen tegen techbedrijven

'We ervaren tot nu toe onvoldoende gevoel van urgentie in de politiek als het gaat om de concurrentie van de grote buitenlandse partijen.'
Google FB
© 123RF
Google FB
© 123RF

Internationale techplatformen als Facebook en Google moeten aan dezelfde eisen gaan voldoen als Nederlandse bedrijven. Bovendien moet er meer ruimte komen voor samenwerking en gezamenlijke innovatie tussen de partijen in de Nederlandse mediasector.

Die oproep doet de mediasector in een brief aan informateur Mariëtte Hamer. Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland hebben de brief ondertekend. Alleen als er sprake is van een ‘level playing field’ kan misbruik van de marktmacht van de buitenlandse techbedrijven worden voorkomen, schrijven ze. 

De vijf partijen maken deel uit van de ‘Industrietafel’ van Media Perspectives, waar mediabedrijven en -organisaties regelmatig overleggen over de ontwikkelingen in hun branche. 

Meer ruimte onderlinge samenwerking

De mediasector vraagt in de brief aan de informateur meer ruimte voor onderlinge samenwerking. Bijvoorbeeld voor het samen ontwikkelen van reclametechnologie die onafhankelijk is van internationale partijen. Deze zogeheten ‘buiten competitieve samenwerking’ wordt door wet- en regelgeving bemoeilijkt, zeggen de Nederlandse partijen.

De mediabedrijven willen steun van het nog te vormen kabinet voor hun innovatieagenda. Ze zien dat de mondiale spelers veel grotere budgetten hebben voor technologische ontwikkeling. Door samen te werken op het gebied van innovatie, kunnen de mediabedrijven een gezond en concurrerend Nederlands medialandschap garanderen. Steun van het kabinet is daarbij essentieel.

Martijn van Dam, bestuurder van de NPO, zegt namens de partijen dat er 'steeds meer druk komt op de cruciale functie van media in onze democratie en cultuur. Door de dominantie van de grote techbedrijven is het speelveld ongelijk en oneerlijk geworden.'

Erik Roddenhof, ceo van DPG Media, zegt het goed te vinden als geheel een signaal af te geven. 'We ervaren tot nu toe onvoldoende gevoel van urgentie in de politiek als het gaat om de concurrentie van de grote buitenlandse partijen.'

De lokale mediamarkt consolideerde de laatste jaren meer en meer, mede als gevolg van de concurrentie van de grote techpartijen. Recent kondigden Talpa Network en RTL Nederland een fusie aan.

De hele brief staat hier.
 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in