Overslaan en naar de inhoud gaan

New Skool Media maakte winst in 2019 en voorziet redelijk stabiel 2020

Het bedrijf is minder afhankelijk van reclame-inkomsten: 80 procent omzet afkomstig uit lezersmarkt.
NSM
© New Skool Media
NSM
© New Skool Media

New Skool Media (NSM) heeft de afgelopen week haar financiële resultaten over het boekjaar 2019 bekendgemaakt. Het bedrijfsresultaat van de magazine-uitgever was vorig jaar ruim 1 miljoen euro. De nettowinst was circa 350.000 euro. De genormaliseerde ebitda kwam bij een omzet van 48 miljoen uit op 4,7 miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

Daarmee deed New Skool Media het niet veel minder dan in 2018, toen de genormaliseerde ebitda 5,4 miljoen euro was. Oorzaak van de daling zijn investeringen in de uitrol van de strategie.

NSM heeft de deelnemingen New Skool Exploitatie (100 procent), waarin voormalige activiteiten van Sanoma zijn ondergebracht, ONE Business (67 procent), waarin de overgenomen activiteiten van RELX zitten, zoals Elsevier Weekblad en sinds begin januari vorig jaar Motor.NL, een joint venture (50/50) met PiTE Holding.

Loyale abonnees

Ceo Erwin van Luit spreekt van een stabiel resultaat in de bijzonder lastige magazinemarkt. Dat is te danken aan de strategie waarbij er een belangrijke focus is op digitalisering, loyale abonnees en het verder uitbouwen van de communities.

Zo is het bedrijf minder afhankelijk van reclame-inkomsten. ‘Ruim 80 procent van de omzet afkomstig uit onze lezers en daardoor zijn we relatief weinig vatbaar voor de grillen van de markt. Al zijn we de afgelopen maanden op de advertentiemarkt natuurlijk ook geraakt door de coronacrisis.’

Van Luit zegt dat New Skool Media – de nummer twee in de magazinemarkt na DPG Media/Sanoma met negentien consumententitels, 320.000 abonnees en 180 fte – vorig jaar een grote slag heeft gemaakt in de verdere digitalisering van de merken.

‘Verder hebben we een gerichte en succesvolle acquisitie van Naaipatronen.nl gedaan en hebben we een belangrijke stap gezet in de internationalisering van onze merken naar Scandinavië en Oost-Europa. Ook hebben we de data-driven aanpak van onze abonnementenmarketing doorontwikkeld, met als gevolg dat deze belangrijkste omzetstroom in 2019 volledig stabiel is gebleven. Onze digitale abonnementen hebben een stevige groei van tientallen procenten laten zien.'

2020

Door een forse operationele kasstroom kan New Skool Media ‘blijvend investeren in mensen en merken, zegt Van Luit. ‘Al zullen we daar dit jaar door de situatie van nu veel kritischer naar kijken.’

Hij verwacht dit jaar een omzetdaling met 10 tot 15 procent door het wegvallen van de omzet uit evenementen en de dalende advertentieverkoop als gevolg van de crisis. ‘De lezersmarktomzet is naar verwachting in 2020 ruim 86 procent van de totale omzet. Door alle maatregelen die zijn getroffen, zonder dat we personeel hebben moeten laten gaan, komt onze ebitda in absolute zin naar verwachting in de buurt van die van 2019. We zijn gewapend voor de toekomst. Zelfs als de coronagevolgen heftiger zijn en langer duren dan nu ingeschat, zijn we in staat deze gevolgen op te vangen.’


 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in