Overslaan en naar de inhoud gaan

NLO: Nederland heeft geen jongerenradiozender

Bij geen enkele radiozender bestaat meer dan 25 procent van de luisteraars uit minderjarigen, aldus Nationaal Luister Onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Geen enkele Nederlandse radiozender is aan te merken als een jongerenzender. Dat concludeert Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) op basis van jaarlijks onderzoek door Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Bij geen van de radiozenders is gemiddeld meer dan 25 procent van het totale luisterpubliek minderjarig. 

related partner content for mobile comes here

De vaststelling dat er geen jongerenradiozenders zijn, is interessant voor adverteerders in bepaalde sectoren. Zo ook de STIVA, dat gezien de conclusie van NLO op alle zenders na 21:00 alcoholreclames mag uitzenden. Hierbij gelden aanvullende voorwaarden. 

Geen alcoholreclame op Nickelodeon en Disney Channel

De STIVA heeft Stichting Kijk Onderzoek (SKO) laten onderzoeken of er jongerentelevisiezenders zijn. Hierbij gelden dezelfde criteria als voor een jongerenradiozender. SKO wijst Nickelodeon en Disney Channel aan als jongerentelevisiezenders. Op deze twee tv-zenders mogen in 2022 daarom geen alcoholreclames uitgezonden worden. 

Bereik alcoholreclames onder jongeren daalt

Onlangs was de STIVA in het nieuws omdat het had laten onderzoeken hoeveel alcoholreclames minderjarigen tegenwoordig zien. De betreffende reclamecode schrijft voor dat alcoholreclames verboden zijn rondom tv-programma's met meer dan 25 procent minderjarige kijkers. In 2020 kregen minderjarigen gemiddeld 2,6 seconden alcoholreclame op tv per dag te zien. De STIVA noemt dat in perspectief 'verwaarloosbaar'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in