Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet abonnementen streamingdiensten boven de 1 miljard

Een stijging van 21 procent, maar lineair kijken staat nog op 1.
streaming
© 123RF
streaming
© 123RF

Lineair kijken staat (nog) bovenaan

De stijging is vooral te danken aan een plus van 12 procent in OTT-video, dat uitkomt op een omzet van 1,2 miljard euro. Binnen dit segment laat subscription video-on-demand (SVOD) de grootste groei zien met een omzet van meer dan 1 miljard euro. Dat is een stijging van 21 procent. Daarmee heeft SVOD inmiddels een aandeel van 36 procent. Toch staat lineair kijken nog altijd bovenaan. Deze manier van films, sport of series kijken was goed voor 1,2 miljard euro omzet en een marktaandeel van 42 procent.

Netflix blijft op 1

Netflix blijft de grootste SVOD-aanbieder in Nederland met een marktaandeel van 14,5 procent. De omzet steeg vorig jaar naar 427 miljoen euro. Viaplay is de nummer 2 met 5,2 procent en Videoland groeide naar 132 miljoen euro omzet en een marktaandeel van 4,5 procent. Dan komt Disney+ met een aandeel van 3,7 procent. De aanbieders profiteerden met name van prijsstijgingen.

SAVOD

Het aandeel abonnementen met reclame (SAVOD, Subscription Advertising-Based Video On Demand) stijgt mogelijk de komende periode nu steeds meer streamingdiensten een dergelijk aanbod hebben.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in