
Abonnementen op streamingdiensten (streaming video on demand) hebben in 2024 voor het eerst een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro opgeleverd in Nederland. De Nederlandse tv- en videomarkt groeide in 2024 in totaal met 4,2 procent tot 2,9 miljard euro omzet, becijfert Telecompaper in zijn Consumer TV-Video market kwartaalrapport.
Lineair kijken staat (nog) bovenaan
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWDe stijging is vooral te danken aan een plus van 12 procent in OTT-video, dat uitkomt op een omzet van 1,2 miljard euro. Binnen dit segment laat subscription video-on-demand (SVOD) de grootste groei zien met een omzet van meer dan 1 miljard euro. Dat is een stijging van 21 procent. Daarmee heeft SVOD inmiddels een aandeel van 36 procent. Toch staat lineair kijken nog altijd bovenaan. Deze manier van films, sport of series kijken was goed voor 1,2 miljard euro omzet en een marktaandeel van 42 procent.
Netflix blijft op 1
Netflix blijft de grootste SVOD-aanbieder in Nederland met een marktaandeel van 14,5 procent. De omzet steeg vorig jaar naar 427 miljoen euro. Viaplay is de nummer 2 met 5,2 procent en Videoland groeide naar 132 miljoen euro omzet en een marktaandeel van 4,5 procent. Dan komt Disney+ met een aandeel van 3,7 procent. De aanbieders profiteerden met name van prijsstijgingen.
SAVOD
Het aandeel abonnementen met reclame (SAVOD, Subscription Advertising-Based Video On Demand) stijgt mogelijk de komende periode nu steeds meer streamingdiensten een dergelijk aanbod hebben.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee