
Als de consument de keus heeft uit een breed productassortiment, zal hij qua prijs en opties meestal iets in het midden van dat assortiment kiezen. Toch gaat die vlieger niet altijd helemaal op, blijkt uit Amerikaans onderzoek.
De gulden middenweg is populair als er een duidelijke opwaartse lijn zit in de producten in de range, bijvoorbeeld als je van een bepaald productkenmerk (zoals processorsnelheid bij pc’s) een beetje, meer of heel veel kunt kopen. Maar als die opwaartse lijn en wisselwerking tussen productkenmerken en prijs er niet zijn, gaan consumenten juist voor extremen - zeker als er veel keuzemogelijkheden zijn. Ze kunnen dan niet beslissen, dus vergemakkelijken ze in zekere zin hun keus.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeDe les voor bedrijven met een complex, onsamenhangend aanbod: vergemakkelijk de keus door het aantal opties te verminderen, of help consumenten bij de keus met tools of adviezen.
Bron: MIT Sloan Management Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee