Overslaan en naar de inhoud gaan

Ondoorzichtig assortiment leidt tot extreme keuzes

Iedere sommelier weet het: de goedkoopste en duurste wijn op de kaart worden het minst besteld. Geldt dat ook bij andere…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De gulden middenweg is populair als er een duidelijke opwaartse lijn zit in de producten in de range, bijvoorbeeld als je van een bepaald productkenmerk (zoals processorsnelheid bij pc’s) een beetje, meer of heel veel kunt kopen. Maar als die opwaartse lijn en wisselwerking tussen productkenmerken en prijs er niet zijn, gaan consumenten juist voor extremen - zeker als er veel keuzemogelijkheden zijn. Ze kunnen dan niet beslissen, dus vergemakkelijken ze in zekere zin hun keus.

De les voor bedrijven met een complex, onsamenhangend aanbod: vergemakkelijk de keus door het aantal opties te verminderen, of help consumenten bij de keus met tools of adviezen.

Bron: MIT Sloan Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in