Overslaan en naar de inhoud gaan

Online bereik kieswijzers stijgt in maart naar 3,2 miljoen personen

Kieswijzers zijn belangrijk voor met name startende kiezers, blijkt uit de online bereikscijfers van GfK DAM.
Verkiezingen
© 123RF
Verkiezingen
© 123RF

De vier grote online kieswijzers bereikten in maart in aanloop naar de verkiezingen van de Provinciale Staten gezamenlijk bijna een kwart van de 18 plussers (23,9 procent, 3.231.000 personen van 18 jaar en ouder). Dat blijkt uit de online bereikscijfers GfK DAM.

related partner content for mobile comes here

Geen interesse in politiek

Ter oriëntatie en hulp bij de verkiezingen hebben een miljoen personen meer dan vorig jaar één van de vier online kieswijzers bezocht. Net als een jaar eerder bij de gemeenteraadsverkiezingen behaalde ook nu StemWijzer het grootste publiek, gevolgd door MijnStem, Provincie Kieswijzer en Kieskompas.

Opvallend is dat er dit jaar onder de bezoekers van de kieswijzers iets meer personen zijn die zeggen geen interesse in politiek te hebben. 

Hoger opgeleiden

Online kieswijzers blijven zeer belangrijk voor met name startende kiezers. Een derde van de kiesgerechtigde jongeren (33%, 18-24 jaar) bezocht één of meer van de genoemde online kieswijzers.

Het online bereik is onder hoger opgeleiden duidelijk groter dan onder lager opgeleiden en er worden net iets meer mannen dan vrouwen bereikt. 

GfK DAM maart 2019 - kieswijzers
GfK DAM maart 2019 - kieswijzers

NU.nl in de top-10

In de bereiksranglijst blijft Google stevig bovenaan staan. Facebook Messenger valt uit de top-10, waardoor NU.nl nu bij de beste 10 staat.
De hele lijst staat hier.

Bron: Online bereikcijfers GfK DAM

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in