Overslaan en naar de inhoud gaan

Podcast van de week: Kanker.nl

Airborne kiest audioproducties van adverteerders die de moeite van het luisteren waard zijn. Deze week: Kanker.nl.
kanker.nl podcast
Kanker.nl
kanker.nl podcast
Kanker.nl

In Nederland leven zo’n 770.000 mensen met en na kanker, ruim 4 procent van de bevolking. Daarmee is het een ziekte waarmee vrijwel iedereen direct of indirect wel eens mee te maken krijgt. Het is, om in marketingtermen te blijven, een doelgroep op zich. Op individueel niveau vaak zeer ingrijpend, maar veel patiënten en hun naasten ondergaan vaak een vergelijkbaar proces. Sinds 2013 is er voor hen kanker.nl: een initiatief van onder meer KWF Kankerbestrijding. 

Indrukwekkend 

Deze site is in de afgelopen 10 jaar uitgegroeid tot een indrukwekkend contentplatform, waarbij zo’n beetje alle relevante informatie bijeen is gebracht. Van medische informatie over verschillende soorten kanker en behandelwijzen, tot ervaringsverhalen van patiënten. Sinds het voorjaar van 2021 heeft kanker.nl een podcast aan mediamix toegevoegd, met de wat onhandige titel ‘Kanker.nl | podcasts met persoonlijke ervaringen van (ex)patiënten, naasten en zorgprofessionals’. 

Empathie

Ook al hadden de shownotes slimmer gekund, de titel maakt wel gelijk duidelijk wat je als luisteraar kunt verwachten. Inteviewer Lars Sørensen voert een gesprek van zo’n 25 tot 30 minuten met iemand die te maken kreeg met kanker. Wat betreft de productie is het redelijk rechtoe-rechtaan: een conversational podcast met een tweegesprek. Inhoudelijk uiteraard veel aandacht voor het proces van ziek worden, met veel empathie vanuit de interviewer - de sfeer is soms bijna therapeutisch.  

Intiem

Over podcasts wordt vaak gezegd dat de manier van consumeren intiem is: mensen luisteren met volle aandacht, meestal met oortjes of een koptelefoon - waardoor je als maker letterlijk heel dichtbij iemand staat. Opmerkelijk genoeg geldt die intimiteit ook voor het maakproces: geen camera’s, felle lampen of een technische crew, zoals bij video het geval is. Twee microfoons in een intieme setting is alles wat je nodig hebt. Bovendien is het ook nog vrij anoniem, aangezien je niet herkenbaar in beeld komt. Juist voor het delen van persoonlijke verhalen, is zo’n podcast daarom buitengewoon geschikt. 

Goede aanvulling

De podcast van Kanker.nl is daarmee een goede aanvulling op het platform: een persoonlijk verhaal dat je hoort van de direct betrokkene kan voor lotgenoten steun bieden en wellicht ook inzichten geven. Het zijn bovendien ook verhalen die - helaas - lange tijd mee kunnen, aangezien er telkens weer opnieuw mensen in dezelfde schoenen komen te staan. 

Normaalgesproken bouw je met een podcast een luisterpubliek op, door met een vaste frequentie nieuwe afleveringen te publiceren. Maar of dat met zo’n podcast als dit zou werken, is de vraag: niet veel mensen zullen zich abonneren op een wekelijks verhaal over kanker. Slim daarom om verschillende nieuwe afleveringen gelijk te publiceren. Dit zijn uiteindelijk afleveringen die een specifieke behoefte voorzien en vooral pas beluisterd worden zodra iemand ernaar op zoek gaat. 

Luister naar ‘Kanker.nl’ op Spotify.

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in