
Volgens Luijten zijn salespromoties vaak weggegooid geld: ze stimuleren het promotiegeneigd gedrag van de consument, maar helpen niet om de loyaliteit aan een winkel of merk te verhogen.
Luijten: ‘Prijspromoties leiden op korte termijn tot meer omzet maar ook tot switchgedrag bij consumenten. Consumenten veranderen niet blijvend van merk omdat ze een keer van een aanbieding gebruik gemaakt hebben. Ze veranderen daardoor ook niet blijvend van supermarkt. Promoties helpen dus om mensen eenmalig je winkel in te krijgen als ze daar normaal niet komen, maar niet om ze langdurig aan je winkel te binden. Ze vervallen daarna weer in hun oude kooppatroon. De meeste consumenten bezoeken in principe maar weinig verschillende winkels voor aankopen in een bepaalde categorie.
Vacatures
Communicatieadviseur – Buurtteam Zuidoost & Weesp-Driemond (40 uur)
B&ACreatieve Marketing Communicatie medewerker
Stichting Federatie Financieel PlannersCampagneleider
KRO-NCRV'Er is veel gewoontegedrag, ze kiezen het vertrouwde merk en de winkel dichtbij. Als er een promotie is bij Albert Heijn en de vorige aankoop van de consument was ook bij AH, dan neemt de kans op een keuze voor AH met 70 procent toe. Maar bij de concurrent is dit niet anders.’
Een tip van Ton Luijten:
Zorg voor een langetermijnstrategie in plaats van een focus op kortetermijndenken. Marketing is in veel organisaties steeds meer aan het afglijden naar salesondersteuning. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling.
Het is vooral een kwestie van dozen schuiven en er is geen sprake van marketing waarbij de consument centraal staat.
Lees het hele interview met Ton Luijten in Tijdschrift voor Marketing, nr, 1-2013
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee