Overslaan en naar de inhoud gaan

`Prijspromoties zijn weggegooid geld’

‘Merkartikelfabrikanten moeten zich maar eens gaan heroriënteren’, aldus GfK-methodoloog Ton Luijten. Hij onderzocht de effecten van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Luijten: ‘Prijspromoties leiden op korte termijn tot meer omzet maar ook tot switchgedrag bij consumenten. Consumenten veranderen niet blijvend van merk omdat ze een keer van een aanbieding gebruik gemaakt hebben. Ze veranderen daardoor ook niet blijvend van supermarkt. Promoties helpen dus om mensen eenmalig je winkel in te krijgen als ze daar normaal niet komen, maar niet om ze langdurig aan je winkel te binden. Ze vervallen daarna weer in hun oude kooppatroon. De meeste consumenten bezoeken in principe maar weinig verschillende winkels voor aankopen in een bepaalde categorie.

'Er is veel gewoontegedrag, ze kiezen het vertrouwde merk en de winkel dichtbij. Als er een promotie is bij Albert Heijn en de vorige aankoop van de consument was ook bij AH, dan neemt de kans op een keuze voor AH met 70 procent toe. Maar bij de concurrent is dit niet anders.’

Een tip van Ton Luijten:
Zorg voor een langetermijnstrategie in plaats van een focus op kortetermijndenken. Marketing is in veel organisaties steeds meer aan het afglijden naar salesondersteuning. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling.

Het is vooral een kwestie van dozen schuiven en er is geen sprake van marketing waarbij de consument centraal staat.

Lees het hele interview met Ton Luijten in , nr, 1-2013

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in