Overslaan en naar de inhoud gaan

Radioreclames leverden in 2022 recordomzet op van 225,8 miljoen euro

Het aantal bedrijven en merken dat radioreclame inzet groeide eveneens naar een recordaantal, van 2.226.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De  reclamebestedingen aan radio in 2022 keverden een recordbedrag op van 225,8 miljoen euro. Dit is ruim 16 miljoen euro meer dan in 2021, een stijging van 7,8%. Dat blijkt uit de cijfers van radio-organisatie Audify

related partner content for mobile comes here

Het eerste kwartaal liet de grootste stijging zien ten opzichte van 2021 met een groei van 15,7%. Het vierde kwartaal was met meer dan 81 miljoen euro het beste ooit qua radiobestedingen van adverteerders, hoewel de relatieve groei met 4,1% ten opzichte van 2021 wat lager was.

De omzet van radiospots was 203,3 miljoen euro en is goed voor 90 procent van de de netto-investeringen van adverteerders. Het aandeel branded content was 5,7% en kwam uit op 12,9 miljoen euro.

De snelst groeiende categorie waren de reclame-investeringen in digitale audio, dat met bijna 25% steeg naar 9,7 miljoen euro.

Recordaantal adverteerders

Het aantal bedrijven en merken dat gebruik maakt van audioreclame groeit naar een recordaantal van 2.226 merken in 2022.

Retail is daarbij al jaren lijstaanvoerder als grootste branche, T-Mobile, Kruidvat en KPN zijn de grootste adverteerders.

Er zijn meer dan 5,7 miljoen spots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creaties. Met de radiospots zijn meer dan 324 miljard audio-impressies behaald.

Daarnaast heeft Nederland 1,6 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 285 miljoen podcasts gedownload.

Volgens Liedewij Hentenaar, directeur van Audify, laten de cijfers zien dat meer mensen dan ooit audio luisteren en adverteerders 'deze kracht en massaliteit van audiogebruik' herkennen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in