Overslaan en naar de inhoud gaan

Reisbrochure nog steeds niet overbodig

Hoewel Nederlanders bij het boeken en zoeken van vakantiereizen steeds meer het internet gebruiken in alle fasen van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het CRC onderzocht drie verschillende fasen van het koopproces, waaronder de oriëntatiefase (pre-transactiefase), de boekingsfase (transactiefase) en de after sales service & supportfase (post transactiefase).

Vooral in de oriëntatiefase zet 55 procent van de boekers twee of meer kanalen in, waarbij internet het meest veelvuldig wordt gebruikt. 82 procent van de respondenten geeft aan het internet te raadplegen tijdens de oriëntatiefase. Jos Schijns, programmamanager Cendris Research Center: ‘Uit dit onderzoek blijkt hoezeer het internet onderdeel uitmaakt van het koopbeslissingsproces van de vakantieganger. Het koopbeslissingsproces is vooral een multichannel proces dat zowel online als offline verloopt. De reiziger zet alle mogelijke kanalen in.’

Ook het boeken van de reis gebeurt in meerderheid via internet (57 procent). In de after sales fase verloopt het contact meer gespreid over de verschillende kanalen als bijvoorbeeld print, telefoon, internet en het reisbureau. Echter, ook in deze fase heeft het internet de voorkeur (49 procent) gevolgd door de telefoon (42 procent).

Gedrukte media als bijvoorbeeld vakantiebrochures, catalogi en magazines vormen nog steeds een belangrijke inspiratiebron voor reizigers. 61 procent van de respondenten die in de oriëntatiefase een reisbureau hebben bezocht, hebben ook via het reisbureau geboekt.
‘Reisbureaus hebben vooral toegevoegde waarde bij complexe reizen, zogenaamde specials, in tegenstelling tot commodities, waarvoor met name internet wordt ingezet. Reden hiervoor is dat reizigers voor meer complexe reizen het persoonlijk advies en de deskundigheid van het reisbureau of de reisagent waarderen’, aldus Schijns.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in