Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek naar kanaalvoorkeuren onder 8.686 respondenten dat is uitgevoerd door het Cendris Research Center (CRC).
Het CRC onderzocht drie verschillende fasen van het koopproces, waaronder de oriëntatiefase (pre-transactiefase), de boekingsfase (transactiefase) en de after sales service & supportfase (post transactiefase).
Vooral in de oriëntatiefase zet 55 procent van de boekers twee of meer kanalen in, waarbij internet het meest veelvuldig wordt gebruikt. 82 procent van de respondenten geeft aan het internet te raadplegen tijdens de oriëntatiefase. Jos Schijns, programmamanager Cendris Research Center: ‘Uit dit onderzoek blijkt hoezeer het internet onderdeel uitmaakt van het koopbeslissingsproces van de vakantieganger. Het koopbeslissingsproces is vooral een multichannel proces dat zowel online als offline verloopt. De reiziger zet alle mogelijke kanalen in.’
Ook het boeken van de reis gebeurt in meerderheid via internet (57 procent). In de after sales fase verloopt het contact meer gespreid over de verschillende kanalen als bijvoorbeeld print, telefoon, internet en het reisbureau. Echter, ook in deze fase heeft het internet de voorkeur (49 procent) gevolgd door de telefoon (42 procent).
Gedrukte media als bijvoorbeeld vakantiebrochures, catalogi en magazines vormen nog steeds een belangrijke inspiratiebron voor reizigers. 61 procent van de respondenten die in de oriëntatiefase een reisbureau hebben bezocht, hebben ook via het reisbureau geboekt.
‘Reisbureaus hebben vooral toegevoegde waarde bij complexe reizen, zogenaamde specials, in tegenstelling tot commodities, waarvoor met name internet wordt ingezet. Reden hiervoor is dat reizigers voor meer complexe reizen het persoonlijk advies en de deskundigheid van het reisbureau of de reisagent waarderen’, aldus Schijns.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu