Overslaan en naar de inhoud gaan

'Reputatie van topbelang bij oordeel analisten’

Financieel analisten menen dat de kwaliteit van het management de belangrijkste factor is die de corporate reputatie van een bedrijf…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beursgenoteerde ondernemingen doen er dus verstandig aan meer energie te steken in de vaardigheden en expertise van het topmanagement om vertrouwen te wekken bij analisten en uiteindelijk bij investeerders. Deze conclusies trekt Hill & Knowlton uit de 'Corporate Reputation Watch', een jaarlijks onderzoek van het communicatie adviesbureau naar wereldwijde meningen over corporate reputatie. Voor Corporate Reputation Watch 2006 ondervroeg het bureau MORI in opdracht van Hill & Knowlton enkele honderden financieel analisten in Europa, Noord-Amerika en Azië.

Voor 53 % van de ondervraagde analisten klinkt het reputatie-element 'kwaliteit van het management' door in hun aanbevelingen. Daarnaast spelen een rol: de strategie (12 %), de marktpositie (9 %), de kwaliteit van corporate governance én de nieuwsvoorziening vanuit de onderneming. Met 67 % vindt de meerderheid van de ondervraagde Europese analisten dat 'verantwoordelijkheid voor maatschappij en omgeving' bijdraagt aan de beoordeling van een bedrijf, tegen 48 % in Noord-Amerika en 47 % in Engeland. Eenzelfde beeld geeft hun reactie op de vraag in hoeverre 'focus op maatschappelijke issues' de beoordeling van het leiderschap beïnvloedt. In Europa zegt 64 % van de respondenten dat dit de beoordeling van de performance van CEO's beïnvloedt, terwijl in Noord-Amerika niet meer dan 32 % hierop let.

Volgens Hill & Knowlton moet een duidelijke en consistente communicatie met de stakeholders centraal staan, evenals transparantie in de wijze waarop de visie van het bestuur van de onderneming wordt gedeeld met de buitenwereld. Het merendeel van de geïnterviewde analisten geeft aan in het verleden wel eens negatieve ratings te hebben gegeven, omdat CEO's onvoldoende helder communiceerden met stakeholders. Over de uitspraak "een bedrijf dat lak heeft aan zijn reputatie zal op termijn financiële schade oplopen", is maar liefst 90 % van de ondervraagden het eens.
Ook wordt veel belang gehecht aan de kwaliteit van het management. 86 % van de respondenten geeft aan dat de kwaliteit van de directie in grote mate bepalend is voor de beoordeling, en uiteindelijk het investeringsadvies. Ook het waarmaken van beloftes scoort hoog: 85 % vindt dit zeer belangrijk tot extreem belangrijk. Vooral Europese analisten hechten waarde aan een heldere koers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in