Overslaan en naar de inhoud gaan

'Ruim 50 miljoen aan display-reclame weggegooid'

Nederlandse adverteerders betaalden in 2010 53 miljoen euro aan display-reclame, terwijl deze uitingen niet online in beeld zijn geweest.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bureaus Memo2 en Hottraffic concluderen dat na onderzoek van acht miljard vertoningen van webpagina’s, zo meldt Emerce. 'We kunnen de gevalideerde conclusie trekken dat 38 procent van alle bannerposities in Nederland nauwelijks of helemaal niet in beeld komt. Met nauwelijks bedoelen we dat minder dan de helft van de oppervlakte van de banner in het zichtveld van de gebruiker is', zegt directeur Marcel Vogels van .
Uit het onderzoek van IAB Nederland met Deloitte dat adverteerders in Nederland voor 139 miljoen euro uitgaven aan display advertising (bijvoorbeeld rectangles, skyscrapers en leaderboards). Van die 139 miljoen euro reclameruimte komt 38 procent nooit in beeld. Er is dus 53 miljoen euro voor niets betaald.
De onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen door bij display-reclames een eigen lege pixel mee te sturen. Een door Memo2 ontwikkeld systeem ziet vervolgens of die pixel wel of niet kan worden gezien door een consument.
Het feit dat er voor tientallen miljoenen euro’s aan reclamegeld wordt weggegooid, is volgens Vogels al jaren bekend. 'Samen met mediabureaus als Starcom, consulting firms als Deloitte, netwerken als Google en grote adverteerders als de Rijksoverheid hebben we sinds begin 2008 deze benchmark kunnen opbouwen. Opvallend is overigens dat met name de rectangle slecht scoort.'
Uit dezelfde onderzoeken van Memo2 en Hottraffic blijkt dat Stir, uitgevers en accountmanagers doorgaans slecht of helemaal niet informeren over waar de reclames exact op een site of een sitenetwerk verschijnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in