Bureaus Memo2 en Hottraffic concluderen dat na onderzoek van acht miljard vertoningen van webpagina’s, zo meldt Emerce. 'We kunnen de gevalideerde conclusie trekken dat 38 procent van alle bannerposities in Nederland nauwelijks of helemaal niet in beeld komt. Met nauwelijks bedoelen we dat minder dan de helft van de oppervlakte van de banner in het zichtveld van de gebruiker is', zegt directeur Marcel Vogels van Memo2.
Uit het onderzoek van IAB Nederland met Deloitte bleek maandag dat adverteerders in Nederland voor 139 miljoen euro uitgaven aan display advertising (bijvoorbeeld rectangles, skyscrapers en leaderboards). Van die 139 miljoen euro reclameruimte komt 38 procent nooit in beeld. Er is dus 53 miljoen euro voor niets betaald.
De onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen door bij display-reclames een eigen lege pixel mee te sturen. Een door Memo2 ontwikkeld systeem ziet vervolgens of die pixel wel of niet kan worden gezien door een consument.
Het feit dat er voor tientallen miljoenen euro’s aan reclamegeld wordt weggegooid, is volgens Vogels al jaren bekend. 'Samen met mediabureaus als Starcom, consulting firms als Deloitte, netwerken als Google en grote adverteerders als de Rijksoverheid hebben we sinds begin 2008 deze benchmark kunnen opbouwen. Opvallend is overigens dat met name de rectangle slecht scoort.'
Uit dezelfde onderzoeken van Memo2 en Hottraffic blijkt dat Stir, uitgevers en accountmanagers doorgaans slecht of helemaal niet informeren over waar de reclames exact op een site of een sitenetwerk verschijnen.
Bron: Emerce (Erwin Boogert)

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu