Overslaan en naar de inhoud gaan

Sanoma Nederland ziet omzet dalen door verkoop Linda. en minder advertentie-inkomsten

De omzet daalt 11 procent ten opzichte van vorig jaar.
Sanoma
© ANP
Sanoma
© ANP

De verkoop van Mood for Magazines (Linda.) aan Talpa Network, dalende advertentie-onkomsten en hogere BTW op tijdschriften hebben de resultaten van Sanoma in Nederland in het eerste kwartaal gedrukt. Bij de andere magazinemerken waren de prestaties ook minder.

related partner content for mobile comes here

De omzet in Nederland kwam uit op 85,3 miljoen euro, ruim 11 procent minder dan een jaar eerder. De helft van die daling kwam door de verkoop van Mood for Magazines, zegt president & ceo Susan Duinhoven. Het andere deel had te maken met dalende advertentie-inkomsten. De aangepaste operationele winst (ebit) daalde met 14 procent tot 13,4 miljoen euro.

'Linda. afhankelijker van losse verkoop en advertentieomzet'

Duinhoven: 'De netto-omzet van Sanoma Media Nederland is afgenomen, voor de helft als gevolg van desinvesteringen. In februari hebben we Mood for Magazines verkocht. We zijn tevreden met het ebit-veelvoud van 7.9x, want tijdschrift Linda. had een hogere afhankelijkheid van losse verkoop en advertentieomzet dan de rest van onze titels. De verhoging van de BTW van tijdschriften in Nederland van 6 naar 9 procent trad begin dit jaar in werking en had een impact op onze prijscapaciteit en daarmee de abonnementsopbrengsten van het kwartaal. Ook werden onze advertentieverkopen beïnvloed door veranderingen in de productportfolio van Scoupy. Als gevolg van de lagere netto-omzet daalde onze winstgevendheid, hoewel deze aanzienlijk werd afgezwakt door een voorzichtig kostenmanagement.'

Internationaal was er (voor heel Sanoma) ook een minder resultaat. De ebitda daalde licht van 10,3 naar 10,1 miljoen, de omzet ging omlaag van 262 miljoen naar 248 miljoen euro. Ook in eigen land (Finland) krimpt de advertentiemarkt. Toch spreekt Duinhoven over een 'solide start' van Sanoma in het eerste kwartaal.

Wel houdt Sanoma vast aan de vooruitzichten voor 2019. De strategie blijft 'groei door synergetische acquisities en groter dividend'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in