Overslaan en naar de inhoud gaan

SBS: ‘Groei advertentie-inkomsten zal niet makkelijk zijn’

INTERVIEW Het televisieseizoen 2013-2014 is net van start. Hoe hoog gespannen zijn de verwachtingen bij SBS? Een gesprek met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Precies een jaar geleden sprak Adformatie met Remko van Westerloo, toen krap een half jaar op zijn post als programmadirecteur. Hij zei toen dat de verloren agressie weer terug was. ‘We zijn weer gewapend.’ Het belangrijkste motto luidde vorig jaar september: ‘Falen mag. Sterker nog, het moet.’

Het zou erg goedkoop zijn om die laatste in te koppen. De realiteit is dat het niet is gelopen zoals Van Westerloo het toen voor ogen had. Hoe kijken hij en zijn commerciële evenknie Peter Mulder bij SBS Broadcasting nu tegen de zaak aan? Deel 1 van een interview in twee delen.

Remko van Westerloo, cover Adformatie 2012

Welke concrete doelen heeft SBS zich voor het komende seizoen gesteld?
Remko van Westerloo [Brede glimlach]: ‘De eerste vraag brengt me direct al in verlegenheid.’

Peter Mulder: ‘De eerste helft van het jaar is de televisie advertentiemarkt met 5,6 procent gedaald, dus dat is nog redelijk. In de tweede helft van het jaar zien we een lichte opleving, de uiteindelijke daling in 2013 zal daarom minder scherp zijn. Daar weten wij nog altijd steeds veel uit te halen. De kijkcijfers die wij neerzetten zijn relatief goed. Het wordt altijd erg overdreven hoe slecht het wel niet gaat met SBS, maar SBS is heel gezond en zeer winstgevend.’

Nou ja, het YTD marktaandeel is niet wezenlijk gestegen en SBS is in 2012 176 miljoen euro minder waard geworden…
PM: ‘SBS is nog steeds een dik winstgevende zender. Het marktaandeel van SBS is het afgelopen jaar gestegen. Dat het nog veel beter moet worden is duidelijk. Ik verwacht dat de advertentiemarkt in 2014 nog min of meer gelijk blijft. In 2015 zullen we herstel zien.’

'Verwachtingen op een juiste en reële manier managen'

Maar wat is nou het concrete doel?
PM: ‘Op basis van ons marktaandeel halen we een bepaald percentage van het televisieadvertentiebudget naar ons toe. Dat percentage willen we graag naar ons toe blijven trekken. Ik denk dat het verstandig is om de verwachtingen op een juiste en reële manier te managen. Groeien in advertentie-inkomsten zal niet makkelijk zijn maar het is wel ons concrete doel.’

RvW: ‘We zijn als zendergroep dit kalenderjaar gegroeid. Met de versnippering op de achtergrond is dat bijzonder. Dat toont de weg vooruit. Ik zou teleurgesteld zijn als we in het nieuwe televisieseizoen niet uitkomen op 22 procent op de doelgroep 20-54. (Prime time, red.)’

PM: ‘Mijn doel is om die groei te kapitaliseren.’

Peter Mulder

Hoe ga je groei van het kijkaandeel voor elkaar krijgen?
RvW: ‘Late night zijn we aan het groeien. Op SBS6 laten we prime-time maandag tot en met donderdag steeds een marktaandeel van 13 á 15 procent zien. Op zondag zijn we ook ijzersterk. De bijna frustrerende uitdaging is de vooravond, die is ongelofelijk belangrijk. We hebben goede nieuwe programma’s, maar we hebben hoe dan ook een lange adem nodig.

'RTL is zeer geslepen in de programmering'

Het is nog vroeg in het seizoen, maar hoe gaat het tot nu toe?
RvW: ‘We hebben een ongelukkige start gehad in de vooravond met Ik ook van jou en The biggest loser. Dat is te wijten aan het mooie weer, maar ook doordat RTL de seizoenstart van GTST op een succesvolle manier heeft gehypet. RTL is ook zeer geslepen in de programmering, bijvoorbeeld door GTST tot 20:40 uur door te laten lopen, 10 minuten na de start van Dokter Tinus.’

Is de vervroeging van de vooravond het Ei van Columbus, of een probeersel?
RvW: ‘Vroeg starten is wel riskant, omdat er nog niet zoveel mensen kijken. We zullen een lange adem moeten hebben. Als het succes oplevert, dan zal ik de credits met plezier in ontvangst nemen, maar het is natuurlijk een wel beredeneerd probeersel.’

Wat is het grote verschil met precies een jaar geleden?
RvW: ‘Dat zit in heel veel kleine dingen. Hart van Nederland en Shownieuws hebben kunnen rijpen. Het publiek heeft ze opnieuw gevonden. We hebben inmiddels een aantal sterke dramamerken zoals Dokter Tinus en Danni Lowinski, en entertainmentmerken zoals De Lijfshow en Bloed, Zweet en Tranen. Daar kunnen we nog lang op verder bouwen.’

Donderdagavond van dit interview, waarin Remko van Westerloo zijn criticasters gelijk geeft en vertelt over het chagrijn van vorig jaar. Peter Mulder vertelt over de mentaliteit van zijn salesteam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in