Overslaan en naar de inhoud gaan

Sir Martin Sorrell: ‘Beschuldigingen over ontbreken transparantie oneerlijk’

Sorrell is niet bang voor onderzoeken naar inkooppraktijken van mediabureaus. ‘Klanten konden zelf kiezen welk contract ze ondertekenden.'
Miniatuurvoorbeeld
© Krijn van Noordwijk
Miniatuurvoorbeeld
© Krijn van Noordwijk

Recent werd bekend dat de FBI in de Verenigde Staten een strafrechtelijk onderzoek begint naar mediabureausHet onderzoek zou zich in het bijzonder richten op niet transparante inkooppraktijken in digitale media en de kortingen die mediabureaus zouden ontvangen van exploitanten. Vorige week werd ook The Association of National Advertisers, die in 2016 samen met Ebiquity het onderwerp aankaartte, door FBI gevraagd om mee te werken aan het onderzoek.

Sorrell verwijst in een interview met Adformatie naar het feit dat adverteerders zelf de contracten hebben ondertekend.

WPP wordt gezien als een van de groter spelers in ondoorzichtige media-inkoop. Hoe gaat u media binnen S4 organiseren?

‘Het transparantie-ding is nog niet bewezen. Er is nog nooit een specifieke aantijging bewezen.’

Nog niet voor een rechter, maar dat wil nog niet zeggen dat klanten niet te veel hebben betaald. (Dit interview vond plaats voordat de FBI het onderzoek begon- SvN).

‘Alleen Dominique Delport van Havas heeft in Ad Age een keer verwezen naar “administratieve fouten”. Ik ben me niet bewust van misstanden binnen WPP. De ANA Reports hebben wel veel impact gehad op de perceptie van mensen. Het vak beweegt zich in de richting van data en analytics en ik denk dat we als S4 daarom wel een andere richting zullen kiezen dan gebruikelijk was. Maar ik vind nog steeds dat alle bureaunetwerken sterke solide media-inkoopbusinesses hebben opgebouwd. Het zijn de drijvende krachten achter de groei geweest.’

De discussie gaat niet over geld verdienen, maar juist over of klanten niet te veel hebben betaald, het gebrek aan inzicht dat ze daarin kregen en de effectiviteit van de investering.

‘Excessieve winstgevendheid is inderdaad niet het probleem, zo extreem is het niet. Nu zou ik het waarschijnlijk allemaal transparanter maken. Ik weet nog dat we 24/7 Real Media kochten en Xaxis neerzetten in 2011. Mensen begrijpen, denk ik, niet welke beslissing we toen namen: we hebben alle contracten opengebroken en klanten konden zelf kiezen of ze voor een goedkoper opt-in contract gingen of een duurder opt-out. Een grote administratieve operatie om voor klanten te kunnen inkopen voor prijzen die niet vooraf werden vastgelegd, maar voordeliger waren omdat op schaal werd ingekocht. Wij hebben gehandeld volgens die contracten, dus ik denk dat de beschuldigingen over het ontbreken van transparantie oneerlijk en misplaatst zijn.’

U zegt dus: niet zeuren je hebt zelf getekend. Maar het kennisniveau van adverteerders was destijds wellicht niet voldoende om de consequenties van die contracten te kunnen zien.

Sorrell zucht en haalt zijn schouders op. ‘Ik vind dat geen eerlijke constatering. Aan klantzijde zitten beschaafde mensen en aan bureauzijde ook. Op het sluiten van dit soort contracten zitten enorme teams. Met de kennis van nu en alle veranderingen in het data-landschap met nepnieuws en Cambridge Analytica zou je het anders inrichten, maar dat was destijds niet aan de orde.’ Het complete interview met Sir Martin Sorrell verschijnt in Adformatie #7, die vrijdag verschijnt. Het Grote Marketing Congres waar ook Valerie van Schaick (Nestlé), Patrick Stal (Uber) en Ruud Frambach optreden als keynotes in inmiddels compleet uitverkocht. Dien hier een verzoek in voor de wachtlijst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Miles Smith

xzcddsjhkvgfd vfdvfds vfs sharing.I found a lot of interesting information here. A really good post, very thankful and hopeful that you will write many https://kodi.software/download/ more posts like this one.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in