Overslaan en naar de inhoud gaan

‘SP hoogste online PR-waarde, VVD meeste online berichten’

SP haalde in de maand juni de hoogste online PR-waarde van 33,3 miljoen euro, omgerekend 30 zetels. Dat blijkt uit een maandelijkse peiling…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De peilingen van worden maandelijks gedaan op basis van de PR-waarde van berichtgeving binnen online en social media. PR-waarde geeft weer wie de meeste gunstige berichtgeving weet te generen. Was de partij vaak hoofdonderwerp in artikelen? Was het positief? In belangrijke bronnen? In de maand juni staat de SP bovenaan met 33,3 miljoen euro aan free publicity. Meest besproken onderwerpen zijn standpunten uit het verkiezingsprogramma over bijvoorbeeld de EU, zorg en openbaar vervoer. “SP snijdt vaak juiste punten aan” wordt op Twitter geroepen. 48% van de online publiciteit voor SP was afkomstig uit Twitter. De top drie bestaat naast SP uit VVD met 27,0 miljoen euro en CDA met 21,4 miljoen euro aan gegenereerde aandacht voor hun partij.

Gekeken naar de hoeveelheid berichten ziet de top er anders uit. VVD is veruit de meest besproken partij in de maand juni. De partij werd ruim 118.000 keer vernoemd, maar krijgt ook veel kritiek. Hun bezuinigingen op ontwikkelingshulp zijn in juni een veel besproken onderwerp. 66 procent van de berichtgeving had een negatief sentiment. Door de kritiek behaalde zij geen eerste plaats in de PR-waarde metingen. Hoeveelheid is geen garantie voor een hoge PR-waarde, zo bewijst ook PVV. Zij hebben 102.000 vernoemingen in online media maar kelderen in de PR-waarde peiling naar een vijfde plaats. De oorzaak is vooral negatief sentiment. Maar liefst 72 procent van de online berichtgeving over de PVV is negatief.

Om deze peiling vergelijkbaar te maken met andere peilingen, wordt het aandeel van de aandacht omgerekend naar zetels. SP en VVD zijn koplopers in de PR-waarde peiling. Omgerekend haalde SP 30 zetels en VVD 27 zetels. Zoals te zien in de infografic hieronder, zijn zij ook de grootste partijen in de peiling van Maurice de Hond.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in