VVD staat op de eerste plaats gekeken naar de hoeveelheid berichten, maar haalde in de PR-waarde meting de tweede plaats met 27,0 miljoen euro omgerekend 27 zetels.
De peilingen van Clipit worden maandelijks gedaan op basis van de PR-waarde van berichtgeving binnen online en social media. PR-waarde geeft weer wie de meeste gunstige berichtgeving weet te generen. Was de partij vaak hoofdonderwerp in artikelen? Was het positief? In belangrijke bronnen? In de maand juni staat de SP bovenaan met 33,3 miljoen euro aan free publicity. Meest besproken onderwerpen zijn standpunten uit het verkiezingsprogramma over bijvoorbeeld de EU, zorg en openbaar vervoer. “SP snijdt vaak juiste punten aan” wordt op Twitter geroepen. 48% van de online publiciteit voor SP was afkomstig uit Twitter. De top drie bestaat naast SP uit VVD met 27,0 miljoen euro en CDA met 21,4 miljoen euro aan gegenereerde aandacht voor hun partij.
Gekeken naar de hoeveelheid berichten ziet de top er anders uit. VVD is veruit de meest besproken partij in de maand juni. De partij werd ruim 118.000 keer vernoemd, maar krijgt ook veel kritiek. Hun bezuinigingen op ontwikkelingshulp zijn in juni een veel besproken onderwerp. 66 procent van de berichtgeving had een negatief sentiment. Door de kritiek behaalde zij geen eerste plaats in de PR-waarde metingen. Hoeveelheid is geen garantie voor een hoge PR-waarde, zo bewijst ook PVV. Zij hebben 102.000 vernoemingen in online media maar kelderen in de PR-waarde peiling naar een vijfde plaats. De oorzaak is vooral negatief sentiment. Maar liefst 72 procent van de online berichtgeving over de PVV is negatief.
Om deze peiling vergelijkbaar te maken met andere peilingen, wordt het aandeel van de aandacht omgerekend naar zetels. SP en VVD zijn koplopers in de PR-waarde peiling. Omgerekend haalde SP 30 zetels en VVD 27 zetels. Zoals te zien in de infografic hieronder, zijn zij ook de grootste partijen in de peiling van Maurice de Hond.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu