Overslaan en naar de inhoud gaan

Resultaat DPG Media daalt licht, ACM nog niet klaar met proces overname RTL

Tegenover een omzetgroei van 2,5 procent stonden hogere kosten voor salarissen, distributie en digitale ontwikkeling.
DPG Media
© DPG Media
DPG Media
© DPG Media

Volgens ceo Erik Roddenhof presteerden alle bedrijfsonderdelen goed. 'Vooral de bijzonder goede resultaten van onze radiozenders en online services vielen op.'

Nog geen groen licht overname RTL

Het wachten is nog altijd op de beoordeling van de aanvraag om RTL Nederland over te nemen door de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM). 'De beoordeling is nog in behandeling en het proces bij de ACM is nog niet afgerond', meldt DPG Media.

DPG Media vroeg daarvoor in de zomer van 2024 een vergunning aan.

Nieuwsmedia: marginale groei in totaal betaalde oplage

Het digitale gebruik en de totaal betaalde oplage van de nieuwsmedia groeiden licht met 1 procent. Het aantal digitale abonnementen groeide met 12 procent. Bij de tijdschriften maakten Donald Duck en Libelle een sterk jaar door.

De totale omzet uit de publishingactiviteiten groeide ook marginaal met 1 procent. 

Radiozenders: flinke advertentieomzetstijging

Het marktaandeel van de radiozenders steeg in Nederland met 12 naar 28,7 procent. Deze groei werd vooral aangejaagd door de sterke prestatie van Joe. De advertentieomzet van de radiotak steeg met 15 procent. 

Tv: streaming groeit

In 2024 groeide het aantal gebruikers van de streamingdiensten van DPG Media met 8 procent. Dat is alleen in Vlaanderen, omdat DPG in Nederland nog geen tv-activiteiten heeft. De VTM-zenders behielden een stevig marktaandeel van 36 procent in lineaire televisie.

Maar de live kijktijd blijft dalen en streaming groeit. De omzet uit de video- en televisieactiviteiten steeg licht: 1 procent.

In november vroegen de tv-zenders van DPG Media de Belgische mediaminister om in te grijpen in de strijd tegen internationale techgiganten als Netflix, Google en TikTok. Ze willen een eerlijker speelveld ten opzichte van deze grote spelers en een fiscaal gunstig kader voor investeringen in lokale content.  

Online services: +6 procent

De digitale marktplaatsen en vergelijkingssites (online services) groeiden in bereik, gebruik en omzet. Vooral Independer, de automotive sites en energievergelijkers in beide landen maakten een heel goed jaar met stevige groei door. De totale omzet uit online services groeide met 6 procent. 

Hogere omzet, maar ook hogere kosten
Er was dus een hogere omzet, maar ook de kosten stegen hard, zoals de loonkosten (+5,7%), distributiekosten (+13%) en kosten voor de digitale ontwikkeling.

Het resulteerde in een vergelijkbaar resultaat als het voorgaande jaar. De ebitda bedroeg 348 miljoen, een daling van 1 procent. Het resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten kwam uit op 185 miljoen (-3,6 procent). 

DPG Media verkocht eind november de Deense activiteiten Berlingske Media aan het Noorse mediabedrijf Amedia. Dankzij de meerwaarde uit de verkoop en de sterke vrije cashflow was de balans van de groep aan het einde van 2024 nagenoeg schuldenvrij. 

'Verder investeren in de digitalisering'

Roddenhof noemt 2024 een goed jaar, maar ziet dat de uitgever niet mag stilzitten. 'We investeren om onze merken vooral digitaal te laten groeien, terwijl we onze offline media blijven koesteren. DPG Media zal de komende 3 jaar meer dan 400 miljoen euro investeren in de digitale ontwikkeling. Zo zullen we investeren in onze apps en sites om het aanbod verder te verrijken en de gebruikerservaring continu te verbeteren.'

Rond digital storytelling denkt Roddenhof nog stappen te kunnen maken met DPG. 'We zullen ook verder investeren in het eigen advertentiesysteem Ad Manager en dit uitbreiden met nieuwe video-advertentieproducten. We ontwikkelen nieuwe AI-gedreven tools die onze medewerkers in hun dagelijkse werk ondersteunen.'

Vooruitblik 2025

Uitvoerend voorzitter van DPG Media Christian Van Thillo zegt dat door de 'drastisch veranderde wereld' en verder transformerende markten moeilijk te kunnen voorspellen wat 2025 brengt. 'De onzekere economische en geopolitieke ontwikkelingen, de groeiende macht van de big tech platformen, de stuitende ontwikkelingen op sociale media en de opkomst van AI stellen ons voor grote uitdagingen. Maar we hebben vertrouwen in onze strategie, zetten de koers door en blijven investeren in digitalisering van onze merken.'

Het digitale jaarverslag staat hier.

Er is dit jaar voor het eerst ook een journalistiek jaarverslag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in