Overslaan en naar de inhoud gaan

Ster stabiliseert tv-tarieven en stopt met 'logisch aandeel'

Ster presenteert zijn commerciële beleid voor 2024.
Ster webinar 2324
Ster webinar 2324

Ster verlaagt in 2024 zijn basisjaarprijs en stopt met het 'logisch aandeel' waarbij merken korting krijgen over besteding van een minimaal aandeel. Daarnaast hoopt de commerciële organisatie van de publieke omroep op gestuurde inkoop, waarbij Ster de blokken indeelt voor een adverteerder.

Dat werd vanmiddag bekend tijdens het webinar rond het nieuwe commerciële beleid van Ster. Het moet volgens Ster simpeler en flexibeler.

related partner content for mobile comes here

De basisjaarprijs voor adverteren in Ster-blokken daalt, volgens salesbaas Pim van Midde. Die gaat naar 660 euro per grp in de doelgroep 25-67. Een daling van 5 procent vergeleken met 2023. 'Maar dat betekent niet per definitie dat je goedkoper uit bent', zegt hij. 'Want als je zelf het blok kiest waarin je wilt adverteren, dan verhogen we dat tarief met 9 procent.'

Van Midde zegt dat Ster op individueel niveau gaat kijken met zijn adverteerders. 'We willen stimuleren dat er meer wordt gekozen voor de optie dat Ster je blokken indeelt. En die optie is wat voordeliger. Dat is de balans die we proberen te zoeken.'

Daarnaast komt er de mogelijkheid bij voor adverteren op de regionale zenders, nu Ster dat van ORN overneemt. 'In de
 inkoopopties nemen we standaard een percentage mee voor die regionale omroepen.'

Meer flexibiliteit

Ster gaat volgens salesmanager Sabrina Pieters stoppen met logische aandeelkortingen die de afgelopen 2,5 jaar werden geboden. 'De afgelopen twee jaar zaten onze blokken gewoon vol. Het was best lastig om die afspraken met elkaar na te komen', legt Pieters uit. 'Die korting gaat dan ook terug in de basisprijs.'

De volume- en commitmentkorting wordt nu gecombineerd. Als je een commitment met Ster afspreekt, dan krijg je vanaf de eerste euro direct korting.

'Er was een hele duidelijke wens voor meer flexibiliteit', zegt Pieters. Het nieuwe Ster-beleid komt dan ook voort uit ronde tafels met adverteerders en mediabureaus. 

'De afgelopen twee jaar hebben we onze tarieven best fors laten stijgen, zeker op televisie. We zagen dat adverteerders soms de keuze maakte voor een ander mediumtype of een minder hoog aandeel van Ster in de plannen. Vanuit de mediabureausessie kwam stabilisering van de tarieven, een versimpeling van het spotbeleid en meer flexibiliteit naar voren. Vanuit adverteerders kwam de wens dat Ster veel meer als sparringpartner naast hen komt te staan.'

Prijsdalingen op radio, gelijke prijzen online 

Op radio dalen in 2024 bijna alle prijzen. Alleen het combinatiepakket voor de doelgroep 25-54 op NPO Radio 2 en 3FM stijgt licht. Alle andere zenders en pakketten worden goedkoper. Dat geldt ook voor de optie waarmee klanten zelf bepalen waar en wanneer hun radiocommercial wordt uitgezonden. 

Voor online geldt dat de prijzen gelijk blijven aan de toegankelijke prijzen van 2023. Op dit moment zijn de online inkoopmogelijkheden voor programma's van de publieke omroep alleen beschikbaar voor niet-commerciële partijen.

Pleidooi voor terugkeer online reclame

In 2026 mag reclame nog maar 5 procent van de totale zendtijd van de NPO uitmaken, zo besloot minister Slob in het vorige kabinet. Ster moet dat van 10 procent nu jaarlijks met één procentpunt afbouwen. Ster-directeur Frank Volmer zegt te blijven strijden om hier verandering in te brengen. 'Wel mogen we volgend jaar op 8 procent blijven, dus dat geeft meer ruimte.'

De Ster-directeur onderstreept dat de publieke omroep de taak heeft om de digitale strategie verder te ontwikkelen. 'Door de huidige regelgeving is het voor Ster niet mogelijk.' Daar kan verandering in komen, hoopt Volmer. Hij verwijst naar het recent verschenen rapport van het Adviescollege Publieke Omroep dat pleit voor de terugkeer van commerciële partijen online.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in