Overslaan en naar de inhoud gaan

Stop De Pers en ...

Gratis kwaliteitskrant De Pers is vanaf maandag niet meer. De advertentie inkomsten bleken onvoldoende om productie en personeel te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gratis kwaliteitskrant De Pers is vanaf maandag niet meer. De advertentie inkomsten bleken onvoldoende om productie en personeel te bekostigen. Dit in schril contrast met het bericht vorige week dat de online . Ondanks een stegen de advertentiebestedingen, weliswaar online. De een zijn dood is de ander zijn brood?

related partner content for mobile comes here

Na de vertrekaankondiging in de nationale media spreekt het volk schande dat een kwaliteitsproduct gaat verdwijnen. Vandaag brengt de Volkskrant een front-page liefdesverklaring van haar columnisten. De 'header' is zoals die van De Pers doet op guerrilla-marketing-achtige wijze een ode aan de enige gratis kwaliteitskrant van Nederland. De Pers ligt op haar rug met de pootjes in de lucht en nu claimt De Volkskrant openlijk ‘fan’ te zijn zonder ooit eerder openlijk op de ‘like’ button gedrukt te hebben. Of willen ze in de ‘timeline’ komen van de lezers van De Pers? Liefde of pure concurrentiedrift waar een ‘opportunity’ gezien wordt?

De krant als medium is naarstig op zoek naar een nieuwe ‘man on the moon’. Een format waarbij iedereen begrijpt waar ze voor staan en gaan. Een nieuwe positionering; de krant van de toekomst. Wie het weet mag het zeggen? Of beter nog; doen! De ene krant probeert met kleine stapjes ‘naar de maan’ te lopen door . De ander ziet een korte opleving van zijn oplage met hooguit 7.000 door een kortetermijnactie grootschalig in te zetten met een batterij aan belstudenten. Of door het aanbieden van protonen, neutronen of Maar het gros van de landelijke kranten ziet haar oplage als ‘challenger’ raketten uitelkaar spatten. De Telegraaf ziet haar oplage met 35.000 exploderen en de gratis dagbladen Metro en Spits doen gezellig mee. Ze gaan langzaam allemaal naar de maan of was dat niet hun bestemming?

In 2004 wordt de X-price uitgeschreven waarbij de winnaar dat bedrijf is welke als eerste private organisatie de ‘ruimte’ in weet te komen. Die kon een flinke financiële impuls verwachten. NASA heeft jarenlang Spaceshuttles de ruimte ingestuurd door met nietjes en plakbandjes de oude techniek op te lappen. De geplande lanceringen waren minder frequent dan het uitstellen ervan. Terwijl Branson’s Virgin Galactic en onze spacetravel (op termijn) voor de gewone consument gereed maken is NASA stilletjes gestopt met lanceren. Zelfs werken aan hun eigen rakketten en lanceren meer dan alleen raketten.

Tijdens mijn studie bedrijfskunde werden de ‘klassieken’ nog onderwezen. Want ‘oude’ theorie kan hedendaags nog relevant zijn. Joseph Schumpeter had het over ‘creatieve destructie’ als wijze van innovatie. Succesvolle toepassingen van nieuwe technieken geeft marktmacht en zullen de oude technieken en hun bedrijven vernietigen. Wie niet innoveert wordt langszij ingehaald.

Dat blijkt wel: “die verdomde Ipads en smartphones”. Vooruitgang is niet tegen te houden maar moet worden omarmd of beter nog; voort worden gestuwd. Voor je het weet is een lancering van een nieuwe raket als impuls van je gedateerde product niet meer genoeg. Wie is de visionair in het overbevolkte krantminderende Nederland? Wat is de product of bedrijfsinnovatie van de krant?

Alleen het verdwijnende dagblad De Pers steeg in oplage de laatste maand, zoals op een begrafenis altijd meer vrienden aanwezig zijn dan je bij leven misschien echt had… It’s a dog eat dog world. Maar dat is geen nieuws.

"> is adviseur bij

Illustratie: Jos Collignon

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in