
De grote bedrijven hebben er natuurlijk allang 1, maar voor al die bedrijven die nu nog worstelen met richtlijnen voor social media, is er vanaf vandaag de Social Media Policy Generator, op Policygenerator.nl.
De gratis online tool werd door MarketingMonday.nl ontwikkeld.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensHoe werkt het: Na het beantwoorden van een aantal vragen ontvangt een bedrijf een gedragscode op maat, voor het gebruik van social media door zijn medewerkers.
Richard van Hooijdonk, CEO van MarketingMonday: ‘Ook als een bedrijf zelf nog niet veel aan social media doet, dan doen zijn klanten en medewerkers dat wel. Het gevaar voor onbedoelde reputatieschade zit dan in een klein hoekje.’
De regels zijn echter niet bedoeld om beperkingen op te leggen aan medewerkers. Van Hooijdonk: ‘Medewerkers zijn het visitekaartje van je bedrijf en kunnen ware ambassadeurs zijn. Geef aan binnen welke grenzen zij zich kunnen bewegen op social media-platformen. 61 procent van de medewerkers zegt namelijk trots te zijn op het bedrijf waarvoor zij werken, maar slechts 19 procent spreekt daarover op internet. Er valt dus nog veel te winnen.’
Meestal hebben bedrijven al gedragsrichtlijnen voor interne en externe communicatie. De Social Media Policy is daarop een aanvullling, inclusief do’s & don’ts om het bedrijfsimago te beschermen, zoals bijvoorbeeld: gebruik altijd je eigen naam en geef je functie aan als je je organisatie noemt, blijf in iedere situatie vriendelijk en respectvol en scherm je privé-account op sociale netwerken af.
MarketingMonday.nl schreef ook een whitepaper over het opstellen van de juiste social media richtlijnen, welke je kunt downloaden op de site (na achterlaten gegevens).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee