Tv-bestedingen Nederland stijgen licht in 2019, meer dan helft mediabudget naar online


Van de in totaal 4 miljard euro aan mediabestedingen in Nederland in 2019, gaat dit jaar 2,1 miljard naar online. De Nederlandse digitale markt wordt mobile first: meer dan de helft van de digitale bestedingen van merken gaan naar mobile. Tv-bestedingen stijgen na 2018 opnieuw in 2019, maar met name door prijsinflatie.
Dat staat in de tweejaarlijkse ‘forecast’ van de mediabestedingen wereldwijd van media-inkoper MAGNA (Netherlands). In zijn voorspelling voor de Nederlandse markt voor dit jaar, maakt MAGNA een vergelijking met de Europese markt (dat gaat om zestien Europese landen). De groei van mediabestedingen in Europa stagneert in vergelijking met de twee jaren hiervoor. In 2018 was die groei nog 5,6 procent, dit jaar 3,9 (naar ruim 103 miljard euro), in 2020 komt de groei naar verwachting op 3,3 procent uit. Volgens MAGNA zijn ‘toenemende economische issues’ de oorzaak. Welke dat zijn, licht de media-inkoper van IPG Mediabrands verder niet toe.
In Europa is de lijn vergelijkbaar met Nederland: lineaire tv is in Europa stabiel (in Nederland is er een stijging), print blijft hard dalen, radio en Out of Home (met name DOOH) stijgen en vooral de online mediabestedingen groeien, al is het iets minder dan in 2018.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid