Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv-bestedingen Nederland stijgen licht in 2019, meer dan helft mediabudget naar online

MAGNA: groei mediabestedingen in Europa stagneert door toenemende economische issues.
euros
© 123RF
euros
© 123RF

Van de in totaal 4 miljard euro aan mediabestedingen in Nederland in 2019, gaat dit jaar 2,1 miljard naar online. De Nederlandse digitale markt wordt mobile first: meer dan de helft van de digitale bestedingen van merken gaan naar mobile. Tv-bestedingen stijgen na 2018 opnieuw in 2019, maar met name door prijsinflatie.

Dat staat in de tweejaarlijkse ‘forecast’ van de mediabestedingen wereldwijd van media-inkoper MAGNA (Netherlands). In zijn voorspelling voor de Nederlandse markt voor dit jaar, maakt MAGNA een vergelijking met de Europese markt (dat gaat om zestien Europese landen). De groei van mediabestedingen in Europa stagneert in vergelijking met de twee jaren hiervoor. In 2018 was die groei nog 5,6 procent, dit jaar 3,9 (naar ruim 103 miljard euro), in 2020 komt de groei naar verwachting op 3,3 procent uit. Volgens MAGNA zijn ‘toenemende economische issues’ de oorzaak. Welke dat zijn, licht de media-inkoper van IPG Mediabrands verder niet toe.

In Europa is de lijn vergelijkbaar met Nederland: lineaire tv is in Europa stabiel (in Nederland is er een stijging), print blijft hard dalen, radio en Out of Home (met name DOOH) stijgen en vooral de online mediabestedingen groeien, al is het iets minder dan in 2018.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in