Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv-reclame grootste invloed op zoeken naar merk

Reclamecampagnes op tv hebben de grootste invloed op het surfgedrag naar een bepaald merk of product. Dat blijkt uit onderzoek van SPOT en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De uitkomsten van het Media Browsing onderzoek zijn op 16 mei gepresenteerd door SPOT en Mediabrands Marketing Sciences. Met deze studie willen de bedrijven inzicht krijgen in het effect van mediacampagnes op het surfgedrag van consumenten. Daarvoor analyseerde onderzoeksbureau MarketResponse met behulp van software van Wakoopa bij 2.748 mensen drie maanden lang (september-november 2012) het effect van zestien multimediale campagnes op surfgedrag. Daarna beantwoordde elke respondent een vragenlijst over mediagebruik en productrelevantie.

Uit de studie blijkt dat tv-reclame en online display het zoekgedrag naar een bepaald product of merk het sterkst laten toenemen. Voor tv, dat ook het grootste bereik heeft, is dit 2,9 procent; voor online display 2,6 procent. Als in acht wordt genomen of iemand een campagne daadwerkelijk heeft gezien, zijn de percentages nog hoger (de pijltjes rechts in de tabel). Online display wint dan door het effect van retargeting.

De effectiviteit van campagnes verschilt volgens de onderzoekers per productcategorie, maar er wordt niet duidelijk gemaakt hoe dit verschil ligt. Bij vrouwen is het effect van print volgens deze studie groter dan bij mannen. Online display blijkt voor jongeren (20-34 jaar) het meest effectief, voor ouderen (35-60 jaar) is dit juist andersom. Mobiel zoekgedrag is volgens het onderzoek nog erg klein, maar is ook maar bij een kleine groep (n = 123) onderzocht.

Meer details van het onderzoek staan op de site van .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in