Overslaan en naar de inhoud gaan

Vedett, Belgisch cultpils

De Belgen weten goed hoe ze hier bier moeten promoten: als het goed en lekker is, rolt het balletje vanzelf naar het noorden. Zo…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Belgen weten goed hoe ze hier bier moeten promoten: als het goed en lekker is, rolt het balletje vanzelf naar het noorden. Zo introduceerde de afgelopen jaren brouwerij Inbev het merk stilzwijgend in hippe gelegenheden in de randstad; het werd een groot succes.

Jupiler is eigenlijk de Belgische Amstel, maar wordt in Amsterdam gezien als premium cultpilsje...ook in de supermarkt. Slimme marketing van Inbev, marktaandeel behalen zonder een centje marketingcommunicatie.

Wat mij betreft is het nu de beurt aan , het pilsbier van brouwerij Moortgat, bekend van .

Ik dronk het pilsje vorig jaar in Gent. Het pilsje zit in de bekende Duvelbuikfles en wordt ook direct uit de fles gedronken.

Vedett is geen lightbier (het heeft een alcoholpercentage van 5,2%), het bier is niet voorzien van enige fruitsmaak zoals het pas geintroduceerde van Heineken, maar is het op dit moment in Vlaanderen wel hét cultbiertje voor een grote groep jonge mannen en vrouwen die gewoon van kwaliteitspils houden.

Het wordt al verkocht sinds 1945, maar beleeft sinds 2003 een tweede jeugd in trendy cafés en restaurants, vooral binnen de grote Vlaamse steden.

Het geheim? Volgens Moortgat is het de (opgefriste) retrolook en een nieuw aangemeten imago. Vedett wil zich vooral positioneren als een ongewone pils met een speels, vernieuwend, en in zekere mate zelfs een absurd imago. Een strategie die blijkt aan te slaan, vooral bij een jonge, trendy Vlaamse doelgroep, mannen en vrouwen.

Moortgat promoot Vedett via guerillamarketingacties en maakt gebruik van crossmediale communicatiemiddelen. Zo werden de vrachtwagens van betonproducent Interbeton in 2004 herschilderd tot Vedett-flesjes. Daarnaast worden er 'modellen' gerekruteerd in cafés die model staan voor de 'Vedettenfoto's' op de rugetiketten van de flesjes. De foto's zijn ook te zien op de website .
Duvel Moortgat is daarnaast sponsor van de , die overigens op dit moment in volle gang zijn.

Even voor de duidelijkheid, ik sta niet op de loonlijst van Moortgat en ik ontvang al helemaal geen flesjes van een buzzbedrijf:-). Vedett is buiten de cafés inmiddels te koop in de Belgische Delhaizes. Maar nog niet in Nederland, en dat moet veranderen.

Hopelijk gaat Duvel eens lekker tegen die vervelende trend in van smaakloze light- en limonadebiertjes en introduceert het Vedett in het Amsterdamse uitgaansleven!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in