
Het gemiddeld bedrijfsresultaat voor belasting lag in 2005 op 8,1 procent (in 2004 was dat 3,1 procent) over het bruto bureau-inkomen (4,3 procent over omzet), daarmee blijft het resultaat achter bij de internationaal geldende norm van 15 – 20 procent.De opbrengsten zijn te laag om de benodigde investeringen in de continue vakmatige ontwikkeling van medewerkers te kunnen doen. In 2005 was net als in 2004 één op de vijf leden verlieslijdend.
Uit de VEA vergelijkende bedrijfsenquête over 2005 blijkt dat 50 procent van het bruto bureau-inkomen (BBI) wordt besteed aan het salaris voor de 2500 fte’s die bij de bureaus in dienst zijn. Daarbovenop wordt nog 0,9 procent van de salariskosten uitgetrokken voor educatie. Aan freelancers wordt additioneel 8 procent van de salariskosten uitgegeven. In totaal komen de personeelskosten uit op gemiddeld 64,7 procent van het BBI.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWDe huisvestingkosten bedroegen in 2005 gemiddeld 8,3 procent en de overige operationele kosten 16,7 procent van het BBI. Aldus blijft een operationeel resultaat over van 10,3 procent van het BBI. Financieringslasten en internationale management fees eisen nog eens 2,2 procent op, waarmee een resultaat voor belasting resteert van 8,1 procent van het BBI. Daar het BBI een kleine 54 procent van de omzet vertegenwoordigt betekent dit een resultaat voor belasting over omzet van 4,3 procent.
Uit de enquête blijkt dat de bureaus in de regio Rotterdam/Den Haag het gemiddeld beter doen dan de Amsterdamse collega’s en de bureaus in de rest van het land, met name vanwege lagere personeelskosten.
Verder blijkt uit de cijfers dat active marketingbureaus (dm, sp en online) het beter doen dan thema /full service bureaus. De laatste doen het in verhouding weer tweemaal beter dan arbeidsmarktcommunicatiebureaus die het met een resultaat voor belastingen van 3,5 procent van BBI (< 2 procent van omzet) moeten doen.
De VEA wijt het achterblijvende bedrijfsresultaat aan de grote prijsdruk van klantenzijde, in combinatie met de meer projectmatige inrichting van de bureau-klantrelaties en een aanzienlijke geldverspilling as gevolg van gebrekkige briefings en een toenemend aantal pitches.
Met name dit laatste, het rondpompen van klanten, kost de bureaus een aanzienlijk deel van hun rendement, aldus de VEA. Eerder berekende de VEA voor een groep van 73 bureaus een jaarlijkse kostenpost van bijna 10 miljoen Euro, oftewel zo’n kwart van het resultaat.
Deze situatie trekt een extra wissel op de bedrijfshuishouding van de bureaus nu de economie weer aantrekt en de arbeidsmarkt al meteen tekenen van krapte vertoont. Daarbij komt dat bovendien de personeelsbehoefte van de bureaus vanwege de sterk toegenomen complexiteit van de communicatie- en consumentenmarkt zich feitelijk richt en moet richten op het schaarse top-talent. Talent dat slechts bereid gevonden kan worden indien hen een in alle opzichten concurrerend aanbod kan worden gedaan.
De VEA doet daarom een dringend beroep op de opdrachtgevers om zich te gaan houden aan de door de VEA met de BVA, Bond van Adverteerders, gemaakte afspraken rondom pitches. De VEA hoopt dat hiermee een einde wordt gemaakt aan de aanzienlijke en veelal onnodige verspilling van energie, creativiteit en geld in pitches.
Aan deze enquête werd door 80 procent van alle VEA-leden, circa 95 procent van de totale ledenomzet vertegenwoordigend, deelgenomen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee