Het in september vorig jaar gelanceerde magazine De Liefde ligt deze maand voor het laatst in de winkel.
Oplagecijfers van het tijdschrift zijn via Hoi niet bekend.
Uitgevers van tijdschriften hebben het moeilijk op de lezersmarkt en nog veel moeilijker op de advertentiemarkt. Die combinatie van factoren heeft ook Weekbladpers Media doen besluiten om De Liefde niet voort te zetten.
Bij lancering van De Liefde – september 2012 – was dat niet anders. Toch had hoofdredacteur Ruud Hollander toen een goed gevoel bij de lancering. Hollander zegt nu in een reactie aan Adformatie dat ondanks de economische tegenwind toen, het toch niet te voorzien was hoe moeilijk het was: 'De crisis verdiept zich steeds. Het ligt aan de markt, die is heel slecht.'
Dat er los van de crisis nog iets anders aan de hand is in de tijdschriftensector, onderkent Hollander ook. Een aantal titels bij Weekbladpers Media springt daar wat hem betreft goed mee om. Zo is Yoga Magazine online actief met Yoga tv, is het succesvol met de verkoop van bijvoorbeeld branded yoga matten, DVD's en agenda's. En de titel Psychologie Magazine wijdt zich onder meer aan de verkoop van online cursussen.
Toch kennen mensen dergelijke titels eerst en vooral van het magazine. Ook bij De Liefde is eerst gekozen voor de lancering van een magazine, in plaats van bijvoorbeeld een datingsite of een evenement. Hollander verklaart: 'Als je alles in één keer tegelijk doet, wordt de investering te groot. Je kunt in plaats van in één keer in het water duiken, ook eerst de met een teen de temperatuur van het water voelen.'
(Dit bericht is aangepast en aangevuld)

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu