Overslaan en naar de inhoud gaan

Wie wil 32 Sanoma-titels hebben?

Sanoma zet 32 titels in de etalage. Wie heeft interesse?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tel kwijt
Schone schijn? Een kwestie van creatief boekhouden? Dat is moeilijk vast te stellen. Maar wie de oplagecijfers van de titels van Sanoma volgt, weet dat ze structureel harden dalen dan het marktgemiddelde. En wie advertenties gaat tellen in een willekeurige Nieuwe Revu, Viva, Story of Truckstar, zal de tel niet snel kwijt raken. De vraag is dan ook: wie zou er interesse hebben in die 32 titels die Sanoma uitdrukkelijk níet wil houden?

'Interesse groot'
Dezelfde Scheenstra zei vanmorgen dat de interesse groot is. ‘Een scala aan partijen heeft zich reeds gemeld.’ De interesse zou van verschillende bloedgroepen vandaan komen. Private equity partijen, uitgevers, uitgeverijgelieerde partijen en dan allemaal ook nog eens zowel Nederlands als van buiten onze landsgrenzen.

Audax
Een insider die wordt aangehaald op de site Postonline.nl zegt dat Audax in de markt zou zijn voor (een deel van) de titels van Sanoma. Audax, dat relatief minder ver is met het brengen van de printmerken naar online, moet net als alle printuitgevers alle zeilen bijzetten om de papieren titels in het huidige portfolio boven water houden. Het verhaal gaat dat Audax – net als Sanoma – bezig is met het aanscherpen van de strategie richting online. Daar zou ook de verkoop van titels mee gemoeid zijn. Jeugdtitels Cosmogirl en Girlz zouden op korte termijn afgestoten worden. Audax wil dat overigens niet bevestigen. Dit perspectief maakt het niet aannemelijk dat juist Audax geld zou steken in nog meer printtitels. Marieke Cambeen, die Audax op dit moment leidt zegt in een reactie aan Adformatie: ‘We laten het nieuws eerst maar eens even op ons inwerken. Het is nog te vroeg om iets over te zeggen over een eventuele interesse van onze kant.’

Uitgevers?
Dit geldt overigens voor meer grotere uitgeverijen in Nederland. De uitgeverijen onder WPG zijn op het ogenblik druk bezig met zichzelf toekomstklaar maken. De verwachting is dat daar titels zullen sneuvelen. De uitgever Hearst Netherlands, dat een aantal sterke glossy titels in portfolio heeft, laat aan Adformatie weten dat het ‘vooralsnog’ geen interesse heeft. Luc van Os, ceo van Hearst Netherlands, zegt op het moment liever focus aan te brengen op het bestaande portfolio.

Private equity?
Ook al had Scheenstra het vanmorgen meer dan eens over het vinden van ‘een goed huis’ voor de titels die nu buiten focus vallen, het zal de 32 titels ongetwijfeld het liefst in één keer verkopen. Dan is een private equity partij waarschijnlijk, zeggen ingewijden in de markt. ‘Maar dan moet er wel iemand de ballen hebben.’ Als mogelijke buitenlandse wordt de Duitse uitgever genoemd, een mediabedrijf met 16 locaties wereldwijd en 11 duizend werknemers. Een deskundige: ‘Dat is een van de weinige strategische partijen die de laatste 12 maanden print gekocht hebben (in Australië, red.) en die de cash hebben.’ Bauer Media zou van een klus houden waarbij fors gesneden kan worden in de kosten.

Drukker
Voor de drukker van de titels van Sanoma, Roto Smeets, is het imperatief dat er geen – of zo min mogelijk - titels worden stopgezet, omdat dat eenvoudig orders in de portefeuille zijn die wegvallen. In juni maakte Roto Smeets bekend dat het de Sanoma tijdschriften blijft drukken, maar dat bericht had wel als achtergrond dat de drukker in augustus wederom een verlies moest rapporteren. Een bron in de printmarkt zegt dat – eventueel gedeeltelijke - betrokkenheid bij een overname van de 32 titels door Roto Smeets, niet ondenkbaar is.

Strategische heroriëntatie
Het begrip ‘strategische heroriëntatie’ hoeft overigens niet per se ‘verkoop’ te betekenen, legde Scheenstra vanmorgen uit. Wanneer er geen ‘goed huis’ gevonden kan worden, kan besloten worden om titels stop te zetten. Een andere mogelijkheid is dat een dergelijke titel ‘samengevoegd’ wordt met één van de ‘focusmerken’. Maar de realiteit is dat dat een eufemisme is voor opheffing. In zo’n geval verdwijnt een titel namelijk toch van de markt.

Hieronder de titels die vallen in de categorie 'strategisch heroriëntatie:

Glossies:
Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau

Mannen:
Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor

Sport:
Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen

Divers:
101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in