
‘Perfectly healthy’ zijn de printtitels die Sanoma in de verkoop doet volgens Henk Scheenstra. Vanmorgen in een toelichting aan de pers zei hij dat er geen verliesgevende printtitels bij Sanoma zijn. ‘Ze zijn echt winstgevend.’
Tel kwijt
Schone schijn? Een kwestie van creatief boekhouden? Dat is moeilijk vast te stellen. Maar wie de oplagecijfers van de titels van Sanoma volgt, weet dat ze structureel harden dalen dan het marktgemiddelde. En wie advertenties gaat tellen in een willekeurige Nieuwe Revu, Viva, Story of Truckstar, zal de tel niet snel kwijt raken. De vraag is dan ook: wie zou er interesse hebben in die 32 titels die Sanoma uitdrukkelijk níet wil houden?
Vacatures
Projectmanager Marketing (32-36 uur)
Save the ChildrenEnterprise Advertising Sales Manager
TaboolaStagiair communicatie en marketing
Ster
'Interesse groot'
Dezelfde Scheenstra zei vanmorgen dat de interesse groot is. ‘Een scala aan partijen heeft zich reeds gemeld.’ De interesse zou van verschillende bloedgroepen vandaan komen. Private equity partijen, uitgevers, uitgeverijgelieerde partijen en dan allemaal ook nog eens zowel Nederlands als van buiten onze landsgrenzen.
Audax
Een insider die wordt aangehaald op de site Postonline.nl zegt dat Audax in de markt zou zijn voor (een deel van) de titels van Sanoma. Audax, dat relatief minder ver is met het brengen van de printmerken naar online, moet net als alle printuitgevers alle zeilen bijzetten om de papieren titels in het huidige portfolio boven water houden. Het verhaal gaat dat Audax – net als Sanoma – bezig is met het aanscherpen van de strategie richting online. Daar zou ook de verkoop van titels mee gemoeid zijn. Jeugdtitels Cosmogirl en Girlz zouden op korte termijn afgestoten worden. Audax wil dat overigens niet bevestigen. Dit perspectief maakt het niet aannemelijk dat juist Audax geld zou steken in nog meer printtitels. Marieke Cambeen, die Audax op dit moment leidt zegt in een reactie aan Adformatie: ‘We laten het nieuws eerst maar eens even op ons inwerken. Het is nog te vroeg om iets over te zeggen over een eventuele interesse van onze kant.’
Uitgevers?
Dit geldt overigens voor meer grotere uitgeverijen in Nederland. De uitgeverijen onder WPG zijn op het ogenblik druk bezig met zichzelf toekomstklaar maken. De verwachting is dat daar titels zullen sneuvelen. De uitgever Hearst Netherlands, dat een aantal sterke glossy titels in portfolio heeft, laat aan Adformatie weten dat het ‘vooralsnog’ geen interesse heeft. Luc van Os, ceo van Hearst Netherlands, zegt op het moment liever focus aan te brengen op het bestaande portfolio.
Private equity?
Ook al had Scheenstra het vanmorgen meer dan eens over het vinden van ‘een goed huis’ voor de titels die nu buiten focus vallen, het zal de 32 titels ongetwijfeld het liefst in één keer verkopen. Dan is een private equity partij waarschijnlijk, zeggen ingewijden in de markt. ‘Maar dan moet er wel iemand de ballen hebben.’ Als mogelijke buitenlandse wordt de Duitse uitgever Bauer Media genoemd, een mediabedrijf met 16 locaties wereldwijd en 11 duizend werknemers. Een deskundige: ‘Dat is een van de weinige strategische partijen die de laatste 12 maanden print gekocht hebben (in Australië, red.) en die de cash hebben.’ Bauer Media zou van een klus houden waarbij fors gesneden kan worden in de kosten.
Drukker
Voor de drukker van de titels van Sanoma, Roto Smeets, is het imperatief dat er geen – of zo min mogelijk - titels worden stopgezet, omdat dat eenvoudig orders in de portefeuille zijn die wegvallen. In juni maakte Roto Smeets bekend dat het de Sanoma tijdschriften blijft drukken, maar dat bericht had wel als achtergrond dat de drukker in augustus wederom een verlies moest rapporteren. Een bron in de printmarkt zegt dat – eventueel gedeeltelijke - betrokkenheid bij een overname van de 32 titels door Roto Smeets, niet ondenkbaar is.
Strategische heroriëntatie
Het begrip ‘strategische heroriëntatie’ hoeft overigens niet per se ‘verkoop’ te betekenen, legde Scheenstra vanmorgen uit. Wanneer er geen ‘goed huis’ gevonden kan worden, kan besloten worden om titels stop te zetten. Een andere mogelijkheid is dat een dergelijke titel ‘samengevoegd’ wordt met één van de ‘focusmerken’. Maar de realiteit is dat dat een eufemisme is voor opheffing. In zo’n geval verdwijnt een titel namelijk toch van de markt.
Hieronder de titels die vallen in de categorie 'strategisch heroriëntatie:
Glossies:
Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau
Mannen:
Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor
Sport:
Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen
Divers:
101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu