Terwijl het nut van interne marketing toch genoegzaam bekend is. De medewerkers, de frontoffice, brengen samen immers het merk tot leven voor de buitenwacht. Die medewerkers moeten een krachtige, emotionele link kunnen leggen met hun eigen merk of merkportfolio. Ze moeten weten en begrijpen wat de doelgroep via alle marketingcommunicatie beloofd wordt. Als dat lukt, dan draagt dat bij aan de loyaliteit en motivatie van medewerkers. En dan is de ‘internal branding’ geslaagd.
Maar in praktijk doen ondernemingen bar weinig aan interne marketing. Managers denken dat medewerkers heus niet overtuigd hoeven te worden van de kracht en het bestaansrecht van hun eigen merken. Een misvatting. Medewerkers zijn ook consumenten en van nature (positief) kritisch jegens de eigen onderneming.
Als er al aan interne marketing wordt gedaan, wordt dat vaak bij de afdeling human resources neergelegd. Die zijn helaas zelden behept met marketingtalent. Natuurlijk mogen de managers in het personeelsblad vertellen wat ze gaan doen, maar dat is iets anders dan de lezers te overtuigen van de visie, van de richting waar de onderneming naar toe wil. Wat te doen? Tuig ten eerste een complete merkcampagne op, maar dan gericht op de medewerkers, van hoog tot laag in de organisatie. Kies het goede moment om de campagne te starten, bijvoorbeeld een organisatieverandering of de komst van een nieuwe topman of –vrouw. Leg de interne branding naast de externe marketingactiviteiten en zorg dat ze gelijk zijn; medewerkers die uit reclame andere merkboodschappen oppikken dan ze op de werkvloer horen, gaan twijfelen aan de integriteit van hun broodheer. Breng de interne merkboodschap niet te prekerig, want daar zijn medewerkers zeer gevoelig voor.
<#FONT SIZE=1>Bron: harvard business review<#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!